Positiv udvikling for truckbranchen
Salget af gaffeltrucks og warehouseudstyr steg med 73 procent herhjemme sidste år. Det er meget positivt, men der er stadig store udfordringer, konkluderer Peter Møller, der er formand for brancheforeningen IFAG.
- Det er meget positivt trods omstændighederne, siger Peter Møller, der er formand for brancheforeningen IFAG.
- Finanskrisen er jo ikke aflyst. Dansk økonomi er inde i et stille og roligt langt, sejt træk. Det afspejles også af salgstallene.
- Det gode er, at den positive udvikling også fortsætter i 2012. Det er meget positivt for branchen, som nærmest har levet på halv kraft i tre år. Udvikling er stabil. Jeg tror ikke, at der kommer et fald i salget i 2012, men heller ikke en større fremgang. Der kan være enkelte store handler, der kan trække salget op; men ellers forventer jeg et salg på cirka 1.200 gaffeltrucks som i 2011. Også på warehouse-området bliver 2012 tæt på en kopi af 2011.
Fremgang overalt
Det er alle markedsprodukter, der er gået frem. I starten af 2011 var det især de små elektriske palletrucks, der oplevede fremgang. Mange virksomheder havde udskudt alle nykøb under krisen, men til sidst var truckene helt slidt op og måtte udskiftes. Det så vi i starten af 2011.
Senere på året begyndte kunderne også at udskifte de lidt større produkter. Det er den udvikling, der stille og roligt har trukket salget frem i den rette retning.
Samtidig må branchen se i øjnene, at der bliver færre industrivirksomheder i Danmark.
- Vi kan se, at der er forsvundet mange arbejdspladser under finanskrisen. Det er arbejdspladser, som desværre nok aldrig kommer tilbage igen, siger Peter Møller.
- Men vi skal ikke lukke øjnene for, at truckbranchen er repræsenteret i alle virksomheder på en eller anden måde. Den lille detailbutik, vognmanden eller smeden har brug for håndteringsmateriel.
- Selv om vi måske skifter til en anden struktur i dansk erhvervsliv, vil der stadig være behov for masser af transportmateriel.
Positiv overenskomst
- Det vil nok påvirke toppen af tallene, mener IFAG-chefen.
- Jeg tror, at normalsalget nok er lidt mindre end for 5 år siden. Det kan man ikke gøre noget ved.
- Derimod ser jeg positivt på den lønudvikling, der er lagt op til i den nye industrioverenskomst. Den indikerer helt klart, at man tager situationen alvorligt, og at man ønsker at stoppe udflytning af arbejdspladserne. De lave lønstigninger er meget positiv for dansk erhvervslivs konkurrenceevne - og især for dansk eksporterhverv.
- Vi er selvfølgelig både interesseret i en stærk industrisektor og levedygtigt erhvervsliv.
Ny regering
Er Peter Møller tilfreds med den nye, røde regering?
- Ja, det kan man vel nok sige; men det er fordi den har valgt at føre borgerlig politik. Det er ikke egen ansvarlighed, men deres mange løftebrud. Det er heldigt for os, der har et andet syn på tingene. Vi har mere eller mindre fået det, som vi gerne vil have.
- Man kan vel rose regeringen for at holde politikken på dydens smalle vej. Danmark er med i EU. Vi har en fastkurspolitik. Vi har låst os til euroen. Derfor er der ikke plads til de store udsving.
Uden for Danmark
Udenfor er udviklingen på truckmarkedet også positiv; men der er stadig store udfordringer, som kan påvirke dansk erhvervsliv dybt. Det er især udfordringerne omkring den økonomiske udvikling i de sydeuropæiske lande.
- Hvad sker i Grækenland? Hvad sker med euroen? Hvem bliver det næste land i knibe? spørger Peter Møller.
- Det er de sydeuropæiske lande, der har haft den svageste udvikling - også i salget af gaffeltrucks. Mens de nord- og østeuropæiske lande har to-cifrede vækstrater har de sydeuropæiske lande meget små vækstrater i salget af internt transportmateriel. Portugal har endog en negativ vækst.
- Mange af de andre lande i Europa har oplevet vækstrater på 15-30 procent i 2011. Nogle har haft 50 procent, mens Danmark har oplevet en stigning i gaffeltrucksalget på 74 procent.
Automatisering
- Til gengæld har vi nogle aldersstrukturproblemer med store årgange af gamle. Derfor tror jeg, at automatiseringen vil vokse.
- Ligesom støvsugerrobotterne i kommunerne vil man i erhvervslivet se en større udbredelse af robotteknologi på truckområdet.
- Interesse for dette område gik desværre helt i stå, da finanskrisen satte ind. Nu ser vi, at virksomhederne selv henvender sig omkring AGV-projekter, hvor man kobler robotteknologi og truckteknologi sammen.
Dansk produktion
- Udviklingen er meget positiv. Den viser, at danske virksomheder undersøger vi mulighederne for at kunne bevare produktion i Danmark og ikke vælger den nemme løsning ved at flytte til Østeuropa eller Kina.
- Vi ved, at de bliver færre hænder til at gøre arbejdet herhjemme de kommende år, men med robotteknologien kan vi beholde arbejdspladserne og øge konkurrenceevnen, slutter Peter Møller, IFAG.