23948sdkhjf

Elektronisk sikkerhedsudstyr gør en forskel

Aktivt sikkerhedsudstyr på lastbiler hjælper med at forhindre ulykker. Det viser det store feltstudie euroFOT, som bl.a. Volvo Trucks deltager i.
28 organisationer, bilproducenter, forskningsinstitutter m.fl. har i årevis undersøgt forskellige sikkerhedssystemer, som primært skal hjælpe chauffører med at undgå ulykker. Og nu ligger de første resultater klar.

Volvo Trucks har undersøgt 30 lastbiler og bl.a. nærstuderet effekten af en Intelligent Radarstyret Fartholder.

- Den holder hele tiden øje med den forankørende trafik og sørger for, at man ikke kommer for tæt på og får bremset i tide, hvis der opstår en farlig situation, fortæller markedskommunikationschef hos Volvo Trucks Steffen Müller til Transportmagasinet.dk.

15 procent færre påkørsler

- Vi har kunnet se, at for de lastbiler der har monteret en radarstyret fartholder, der burde man kunne reducere antallet af påkørsler bagfra med op til 15 procent, fortæller han. Så der er et meget stort potentiale i det. Systemet har været i produktion i 8 år efterhånden, og det bliver også solgt, men det er langt fra standard på lastbilerne. Vi så meget gerne at flere valgte det til og at det blev brugt oftere. I forhold til en lastbils pris har systemet en relativt lille omkostning. Så vi mener, det er en rigtig god forsikring. Vi kan også forstå på de chauffører vi taler med som bruger det i hverdagen, at det er meget afstressende at køre med. Så kan man fokusere på at holde øje med resten af trafiksituationen og køre sin lastbil rigtigt og køre mere økonomisk og miljørigtigt. I det hele taget have en mere afslappet arbejdsdag, fordi man bruger de her elektroniske systemer, siger Steffen Müller.

De første resultater fra det store feltstudie euroFOT (Field Operation Test) blev i denne uge præsenteret i Bruxelles.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078