23948sdkhjf

Med CO2 som kølemiddel

Danmark og Norge har været foregangslande for Thermo Kings satsning på CO2-køleanlæg. Nu er teknologien for alvor ved at blive udbredt i Holland og derfra til resten af Europa.
Der lyder besnærende. At indfange den CO2, som industrien slipper ud i atmosfæren og anvende den en gang til - som kølemiddel i kølemaskinerne.

Det er ikke desto mindre virkelighed i dag. Thermo King har udviklet teknologien og har i over ti år tilbudt kølemaskiner, der bruger CO2 som kølemiddel - uden at teknologien er blevet voldsom populær blandt Europas vognmænd.

Faktisk blev de første anlæg solgt i Danmark, hvor mælkegiganten Arla var parate til at investere i to anlæg. I dag er det dog den norske detailhandelskæde Asko, som satser på teknologien. Firmaet har 225 køleanlæg kørende med CO2. Ellers er der ikke gang i genbrug af CO2 i køleanlæggene. Men nu sker der noget. Thermo King er ved at rulle systemet ud i Holland, hvor der i 2011 er åbnet syv offentlige CO2-tankanlæg. Flere kommer til de kommende år. Efter Holland kommer turen til Frankrig og Tyskland.

Thermo King kalder sine CO2-anlæg for CryoTech. De kører på CO2, som udvindes af amoniak. Thermo King samarbejder med det norske energiselskab Yara, som leverer CO2 og hjælper med at opføre anlæggene.

Der er tale store investeringer. Yara bekoster selve stationerne, mens Thermo King investerer i selve påfyldningsanlæggene og finder stederne til stationerne.

Minus 40

CO2 skal fryses ned til minus 40 grader for at blive flydende. Det sker under tryk. Derfor skal de trailere og lastbiler, som bruger CO2-køleanlæg være forsynet med trykbeholdere til CO2. De skal fyldes hver dag eller hver anden dag - afhængig af hvor meget CO2 køleanlæggene bruger.

Selve teknikken i anlægget er ikke kompliceret. Det indeholder “kun" teknik, der regulerer temperaturen, og det koster stort set det samme som et traditionelt køleanlæg.

Der er to udfordringer ved at bruge CO2-anlæggene.

Ÿ Infrastrukturen. Der er ikke CO2-tankanlæg nok i Danmark. Det skal udbygges, hvilket Thermo King og Yara er ved at gøre.

Ÿ Chauffør-adfærd er meget vigtig. En dårlig eller ukoncentreret chauffør bruger for meget CO2, og så bliver det for dyrt. Til gengæld er der store besparelser på miljøregnskabet og forbruget, hvis det kan lykkes at implementere en god chaufføradfærd i vognmandsfirmaet. Netop det kan norske Asko bryste sig af.

CO2 - er ikke farligt

CO2 er kuldioxid. Det svarer til den luft vi udånder. Den er ikke farlig for naturen, men der er bare for meget af den i atmosfæren, fordi vi brænder så meget fossilt brændstof af.

Derfor skal vi reducere mængden af CO2 ved for eksempel at genanvende den, inden den bliver sluppet løs i atmosfæren. Det skaber global opvarmning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063