ITD står bag EU-konference
Den 19. juni er der transportkonference i Bruxelles arrangeret af blandt andet ITD og Trafikstyrelsen i anledning af det danske EU-formandskab.
Den danske transportminister, Henrik Dam Kristensen, vil være hovedtaler på konferencen.
Trafiksikkerheden
Én af mulighederne for at øge trafiksikkerheden og hjælpe miljøet er at justere i reglerne, der har indflydelse på konstruktionen af lastbiler. De nuværende EU-regler fastsætter krav til de enkelte lastvognstypers samlede længde. Dette medfører, at fabrikanterne konstruerer lastbilerne således, at førerhuset er placeret ovenpå forakslen for dermed at få den maksimale ladlængde indenfor rammerne af lovgivningen.
- Placeringen af førerhuset er ikke optimal, mener ministeren.
- Den høje underkant af ruderne medfører, at chaufføren har vanskeligt ved at se cyklister og fodgængere tæt på lastbilen. Det har i mange tilfælde har været årsag til højresvingsulykker.
- Risikoen for sådanne ulykker kunne imødegås, ved at lastbiler fremover bliver konstrueret, så underkanten af ruderne bliver sænket i forhold til i dag.
- Et andet forslag kunne være at indbygge en stødabsorberende zone i fronten af lastbilen og derved mindske risikoen for alvorlige skader ved trafikuheld.
- Endelig ville en mere aerodynamisk udformning af lastbilens front kunne bidrage til at sænke brændstofforbruget.
Ovenstående forslag er blandt dem, der skal drøftes på konferencen, og Trafikstyrelsen vil præsentere et konkret forslag.
Konferencen er åben for alle, og der er mulighed for at tilmelde sig på følgende link: http://eu2012.dk/en/Meetings/Other-Meeti...