Mudderkastning i debatten
Desværre evner vi i vognmandsbranchen ikke at fokusere på de mange områder, vi er enige, lyder der fra Kjøbenhavns Vognmandslaugs direktør Niels Erik Nielsen.
Den aktuelle debat har desværre taget en kedelig drejning, som på ingen måde tjener transporterhvervets interesser, skriver Niels Erik Nielsen i et brev.
Vi har set talrige eksempler på, at der er kulturforskelle i transportbranchen. Der er forskel i det udviklingsniveau, som den enkelte transportvirksomhed befinder sig på. Det skal nødvendigvis give anledning til en god og saglig debat.
Skoen trykker ikke samme sted hos alle vognmænd, men på langt de fleste områder er der fuld enighed blandt alle vognmænd og organisationer. Behøver vi at nævne køre/hviltidsområdet eller bureaukratiske regler omkring foder og fødevaretransport?
Vi dyster alle for at få lidt af æren, når et lovforslag er droppet eller ændret. Det er vores måde at fortælle vores medlemmer på, at de får valuta for deres kontingent.
Fredelig sameksistens
For Kjøbenhavns Vognmandslaug betyder fredelig sameksistens i transportbranchen meget.
Den samlede skare af vognmænd er kun godt og vel 5.000. En del af disse er organiseret. De udgør det meningsdannende grundlag. Gennem deres engagement og kontingent finansierer og udvikler de en række organisationer og foreninger, herunder også Kjøbenhavns Vognmandslaug.
Transporterhvervets vedholdenhed og gode argumenter skaber den nødvendige anseelse og respekt hos de politiske beslutningstagere og i centraladministrationen. I det mindste indtil nu!
Højt til loftet
Der må være højt til loftet i brancheforeningerne. Der skal være plads til gode diskussioner. I den nuværende debat er tonen desværre blevet noget skinger. den efterlader et indtryk af, at det er manden - og ikke bolden - der gås efter.
Lad os få tag i substansen, så vi kan få en saglig diskussion.
Bevar respekten
Uanset om det er den selvkørende vognmand eller den store organisation med mange hundrede køretøjer, har de et fælles mål. Respekt! Vognmænd ønsker respekt om deres arbejde og rimelige rammer til at drive deres forretning i.
Når vi ser de seneste dages mudderkastning, må vi desværre se øjnene, at respekten for den enkelte vognmand og de ansatte daler proportionalt med beslutningstagernes indsigt i branchen. Trods transportbranchens liden størrelse evner vi ikke at fokusere på de mange områder, der er enighed om. Vi evner ikke at diskutere de punkter, som der ikke er enighed om, på en saglig måde.
Kommunikationskursus
Heldigvis er det vores opfattelse, at de knubbede ord ikke bunder så dybt. Det kunne dog være klaret langt mere elegant med et kommunikationskursus?
I Kjøbenhavns Vognmandslaug er vi medlem af DTL. Vi mener at DTL i de fleste situationer er den bedste til at repræsentere transportbranchen. Vi er dog ikke blinde for at andre også yder en stor indsats for transporterhvervet. Hvor det er muligt arbejder vi på at forene så mange af disse indsatser som muligt til gavn for vores medlemmer.
Husk "Verden er, som den er. Virkeligheden er, som du opfatter den."