23948sdkhjf

Venstre og ITD kæmper mod central ok-kontrol

DTL og andre brancheorganisationer støtter regeringens forslag om et overenskomstnævn
Regeringens forslag til kontrol mod social dumping i transportbranchen strider mod foreningsfriheden, fordi det kun vil ramme uorganiserede vognmænd og ikke medlemmer af en arbejdsgiverforening. Det mener trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Kun ikke-arbejdsgiverforeningsmedlemmer kan miste kørselstilladelsen for ikke at overholde det overenskomstmæssige niveau for løn- og arbejdsvilkår, og det får Venstres trafikordfører til at tale om, at forslaget om et overenskomstnævn "ses at være på kant med foreningsfriheden".

Fronterne blev trukket stærkt op ved førstebehandlingen onsdag den 11. april af transportminister Henrik Dam Kristensens (S) lovforslag om stramninger i godskørselsloven. De fire borgerlige oppositionspartier med Venstre i spidsen er på alle måder imod forslaget om et overenskomstnævn bestående af arbejdsmarkedets parter, der skal kontrollere overholdelse af overenskomstvilkår.

Kernen i modstanden fremgår af følgende udvalgsspørgsmål fra Kristian Pihl Lorentzen:

"Mener ministeren, at det foreslåede overenskomstnævn er i overensstemmelse med princippet om lighed for loven, når alene virksomheder, der ikke er medlem af arbejdsgiverforening, kan miste deres tilladelser?"

Venstres trafikordfører har afsendt en byge af spørgsmål om blandt andet medholdelighed i forhold til menneskerettigheder, EU’s regler om arbejdskraftens fri bevægelse og sikring af danske overenskomstvilkår for mobile arbejdstager i andre EU-lande.

Chauffører er pressede

Trafikordfører Henning Hyllested (EL) nærmest jubler over overenskomstnævnet, så det kan kontrolleres, om overenskomsternes bestemmelser bliver overholdt.

- Det er forholdsvis nemt at blive chauffør, og det giver et voldsomt pres på den branche, siger han.

- Når man så anvender og ansætter udenlandske chauffører, bliver det jo selvfølgelig endnu vanskeligere for chaufførerne at holde fast i deres overenskomster. Der er helt klart problemer med at overholde overenskomsterne i denne branche. Derfor er vi rigtig godt tilfredse med forslaget.

ITD og DTL

Spaltningen i folketingssalen afspejler splittelsen i vognmandsbranchen, hvor de to konkurrerende organisationer, ITD og DTL står på hver sin fløj.

ITD raser mod forslaget, mens DTL støtter oprettelsen af overenskomstnævnet.

DTL’s adm. direktør Erik Østergaard noterer, at de øvrige organisationer støtter forslaget om et overenskomstnævn.

- En virksomhed skal allerede i dag følge bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster på gods- og busområdet, uanset om virksomheden er organiseret eller ej, siger Erik Østergaard.

- I dag har myndighederne ikke hjemmel til at kræve dokumentation for, at virksomhederne følger de gældende bestemmelser. Det bliver der nu taget hånd om.

ITD’s adm. dir. Jacob Chr. Nielsen kritiserer de øvrige organisationer for selv at foreslå overenskomstkontrollen.

- Det handler om trængte fagforeninger og arbejdsgiverforeninger, der ønsker at binde medlemmer til sig. Social dumping skal naturligvis bekæmpes, men det skal ske gennem klare regler og effektiv kontrol – ikke ved at lovgiverne ophøjer arbejdsmarkedets parter til statsmagt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078