DTL's forpligtelse
Alle øjne er nu rettet mod DTL, som holder generalforsamling den 12. maj 2012. Kan Danmarks store vognmandsforening samle branchen, eller vil den medvirke til at gøre splittelsen dybere, spørger Transportmagasinet..
NEJ! DER ER på det holdningsmæssige, at spændingerne kan risikere at blive udløst. Hvis nogle af medlemmerne får åbnet op for debatten og får luft for deres frustrationer. Det er de mange spørgsmål, som har præget vognmandsbranchen de seneste 12 måneder: Cabotage, rammevilkår, DTLs nye foreningsstruktur, forholdet til ITD, godskørselslov - og det helt nye: et overenskomstnævn. Er disse spørgsmål afklaret med medlemmerne eller vil bestyrelsen få at høre, hvad medlemmerne egentlig mener? Det bliver spændende at følge. Generalforsamlinger har normalt ry for at være planlagte ned til mindste detalje; men kommer det til at gå, som bestyrelse elle direktion ønsker?
UANSET HVAD DER kommer til at ske, er det nødvendigt, at DTL får skabt fodslag i vognmandsbranchen. Som den klart største organisation har den en forpligtelse til at favne alle - både de store og små. Medlemmerne kan naturligvis ikke have samme holdning til alt, men en forening skal kunne rumme en del modsætninger. Ellers kunne man jo oprette en forening for hvert lille synspunkt! DTL er også den forening, der har den klart største politiske indflydelse i dag. Derfor har den også en forpligtelse til at tale hele branchens sag og ikke kun koncentrere sig om særsynspunkter.
Jo, der er meget der står på spil den 12. maj. Faktisk er det hele vognmandsbranchens politiske indflydelse.