23948sdkhjf

ITS vs. trafikpropper

Intelligente Transport Systemer er en effektiv måde at regulere trafikken og udnytte vejene på
Trængselsdebatten går nu ind i sin næste fase, når Dansk Erhverv onsdag inviterer til konference om fremkommelighed i byerne. Her skal der diskuteres udfordringer og løsninger på problematikken, og så går det fremtidige arbejde med trængsel for alvor i gang.

Én af løsningsmodellerne er ITS – intelligente transport systemer.

I foreningen ITS Danmark, der samler danske interessenter inden for ITS, ser man brug af IT i forbindelse med transport som en måde at udnytte vejene mest effektivt på.

Lige nu benytter man sig faktisk af ITS på Hillerødmotorvejen, hvor man kører med intelligent udnyttelse af nødsporet, fortæller formand for ITS Danmark, Jens Peder Kristensen.

- Hvis man tillader, at biler kører i nødsporet i myldretiden, så skal man hurtigt kunne få bilerne væk fra nødsporet, så ambulancer kan komme frem. Det gør man ved hjælp af en masse variable skilte, som fortæller bilerne, at nu er nødsporet ikke længere til rådighed og nu skal man trække ind og flette sammen med den øvrige trafik. Så her gør ITS, at man faktisk får adgang til et spor mere, som normalt har været forbudt område for bilisterne men som jo kan være rigtig rart at bruge i forbindelse med trængsel, siger han til transportmagasinet.dk.

Regulerer trafikken

ITS er ofte et utrolig kosteffektivt værktøj til at begrænse trængsel, mener Jens Peder Kristensen. Og kan bl.a. også bruges til at regulere trafikken.

- Et eksempel er, at trafikken bryder sammen på grund af for mange biler. Det er en ekstrem ineffektiv udnyttelse af en vej, at biler ligger og kører 20 km/t. Ved at lave rampedosering, det vil sige sørge for at biler kun kommer ind på strækningen, når der er plads, så får alle bilister glæde af det. De der holder og venter på at komme ind på vejen skal måske vente 5 – 10 minutter, men så kommer de måske 20 – 30 minutter hurtigere frem fordi de når de kommer ind på vejen kan køre 60 – 80 km/t. Så det er også et sted, hvor ITS kan være med til at udnytte vejkapaciteten meget mere effektivt end i dag hvor trafikken bare får lov at bryde sammen.

Ingen nemme løsninger

Jens Peder Kristensen slår fast, at der findes ingen lette løsninger.

- Hvis man virkelig skal gøre noget ved trængslen, så skal man for alvor få fjernet nogle biler. Og der findes kun løsninger, som samtidig er ekstremt upopulære. Betalingsring, lige og ulige nummerplader som man har i Athen, Beijing og andre steder med lige nummerplader på lige dage og ulige nummerplader på ulige dage. Der skal virkelig bruges en forhammer, hvis man skal gøre noget ved trængselsproblemerne, siger han til transportmagasinet.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094