Masser af penge til trafik
Myndighederne sparer milliarder på jernbaner og vejbyggerier, så der er masser af penge i Infrastrukturfonden, mener ITD.
Det mener ITD.
- Den Trængselskommission, som politikerne etablerede efter diskussionen om betalingsringen i København, bør beskæftige sig med trængselsudfordringerne i hele landet, ikke kun i hovedstaden, siger Peter Provstgaard, formand for ITD.
- Vi har også akutte trængselsproblemer i provinsen. På motorvejene E45 og E20 er der brug for investeringer her og nu; men vi har også brug for mere visionære løsninger, der tager udgangspunkt i trafikken for hele landet. og al trafikken, siger ITDs bestyrelsesformand Peter Provstgaard.
Milliarder at bruge
Og der er penge at finde.
I 2009 hældte politikerne 95 milliarder kroner i Infrastrukturfonden, så trafikken i Danmark kunne få bedre vilkår. Pengene røg hurtigt af sted. Særligt et splinternyt signalsystem til jernbanerne tog sin del af kagen og kostede 21,7 milliarder kroner. Kassen blev erklæret for tom.
Imidlertid har Banedanmark bekræftet, at staten sparer flere milliarder kroner som følge af overbudgettering og fordelagtige kontrakter for signalsystemerne. Angiveligt kan der forventes besparelser på op til 8 milliarder kroner.
- Det er ikke kun her, vi kan vente besparelser. Meget tyder på, at også andre projekter, både inden for vej og bane, vil koste mindre end oprindeligt beregnet, siger ITDs erhvervspolitiske chef Poul Bruun.
- De sparede penge flyder tilbage til Infrastrukturfonden, og fra ITD er opfordringen at sikre en seriøs transportfaglig kulegravning, så de sparede penge bliver investeret dér, hvor de gør størst gavn for det samlede transportsystem.
- Der er penge i kassen. Derfor er en landsdækkende debat relevant. En national trængselskommission kan se på de store linjer og sikre en langtidsholdbar udviklingsplan for transportnettet på tværs af hele Danmark - og alle transportformer.