Fuso Canter med firehjulstræk
Den lille 6,5 ton lastbil med 4x4 er et nicheprodukt, som først og fremmest henvender sig til specialvognmænd og entreprenører. Transportmagasinet har prøvet bomstærke bil på Mercedes vanskelige off-road anlæg ved Karlsruhe.
Det er også et stort plus, at man kan vælge mellem enkelt eller dobbeltkabine og to akselafstande. Endelig må vi konkludere, at det er rigtig godt, at førerhusene er blevet opdateret.
Først og fremmest kendetegner den nye Canter 4x4 sig ved at have et dynamisk fronteksteriør, som understreger at der er tale om en on-offroad bil. den har V-formet kølergrill. Den har stærke linjer. Den har et fremtrædende logo.
Desuden er det muligt at vælge mellem 100 forskellige farver til førerhuset, heriblandt flere metal- og perlelakeringer.
Indvendigt har bilen et tofarvet design. Materialerne er af høj kvalitet og behagelige at røre ved. Både fører og passagerer har gode adgangsforhold - også når man skal bevæge sig gennem førerhuset fra venstre mod højre.
Runde udluftningsdyser omgiver instrumentpanelet, som i øvrigt er monteret med let læselige instrumenter. Herunder et multifunktionsdisplay med oplysninger som tid og distance, samt en computer, der beregner brændstofforbruget. Der er også et display, der viser status for partikelfilter.
Både førerens og passagernes stole har integrerede nakkestøtter. Derudover er førerstolens sæde udstyret med en justerbar lændestøtte som standard.
Som tilvalg leveres et mekanisk affjedret komfortsæde med armlæn.
Stærk motor
Canter 4x4 er drevet af en 4-cylindret turbo dieselmotor, der er certificeret til såvel Euro 5 og EEV normerne. Motoren bliver fremstillet på Ivecos motorfabrik i Torino. Efterfølgende monteres den med japansk motorstyring. Den leverer 175 hk ved 3.500 omdr./min. og generer et drejningsmoment på 430 Nm, der er til rådighed konstant mellem 1.600 til 2.900 omdr./min.
Motoren har typebetegnelse 4P10 og har to kædetrukne overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Der er en udstødningsgas-turbolader med variabel turbine geometri, common rail indsprøjtningssystem og piezo-injektorer til præcis brændstofudnyttelse.
Der er 40.000 km. mellem hvert servicebesøg.
Traditionelle styrker
Den nye Canter 4x4 har de samme traditionelle styrker som Canter 4x2, nemlig fremragende manøvredygtighed, pladsbesparende motordesign, god sigtbarhed og en kort front overhæng.
Gearstangen er en kompakt joystick på instrumentpanelet. Derudover kan nævnes bekvemmeligheder som vippe-førerkabine, der giver let adgang til reparation og vedligeholdelse af komponenter som er placeret under kabinen.
4x4-nyheden forventes at blive tilgængelig i Danmark i slutningen af august i versionen med modelbetegnelse 6C18.
Firehjulstræk
Den bageste aksel monteret med differentialespærre som standard. Hvad angår firehjulstrækket, fungerer det som følger:
Trækkraft mellem for- og bagaksel er afhængig af en såkaldt "fordeler transmission". Når bilen kører på almindelige veje, er al trækkraft overladt til den bageste aksel. Altså er den forreste aksel, inklusive fordeler transmissionen koblet fra, for at spare brændstof.
Når bilen skal køre off-road og chaufføren vurderer brug af firehjulstræk som nødvendigt, skal han påvirke en drejeknap på hvert forhjul og derefter sætte firehjultrækket til på en vippekontakt i instrumentpanelet.
Godt indtryk
I og med Fuso Canter er en del af Daimler-koncernen, var den officielle pressepræsentation henlagt til Mercedes-Benzs off-road anlæg i Öitigheim ved Karlsruhe.
Kørsel på dette krævende anlæg er meget udfordrende. Banen er indrettet med ekstremt høje bakker, ujævne stier og vandgrave. Desværre var vores tid knap, så det var kun muligt at få ultrakorte førstehåndsindtryk.
Jeg oplevede, at trækkraft var mere end tilstrækkelig til at besejre flere 30 procents stigninger. Motorbremsen var kraftig og imponerende. Den kunne fastholde hastigheden med 6,5 ton totalvægt ned at en bakke med et fald på 30 procent!
Niche-modeller
Ifølge chefen for Fuso Canter Danmark, Karsten Berg, forventes ikke særlig stor afsætning af 4X4 bilerne i Danmark.
- Vi betragter dem nærmest som et nicheprodukt, der kan afsættes i noget der ligner 15 til 20 eksemplarer pr år siger han.
- Det er en alsidig bil, der kan bruges til stort set alle mindre transportopgaver. Derfor er det nok ikke svært at finde potentielle kunder. Bilen vil i første omgang være interessant for brancher som brøndborer, entreprenører og kommuner i Syddanmark; men også for vognmænd og entreprenører i Grønland og Færøerne.
Med hensyn til priser oplyser importøren, at modellen med enkeltkabine vil blive sat til 381.000 kroner, mens modellen med dobbeltkabine kommer til at koste 396.000 kroner.