23948sdkhjf

Kørselsafgiften er klar i 2015

Regeringen dropper lavteknologisk system for at få flere veje afgiftsbelagt.
Den nuværende vejbenyttelsesafgift afløses inden midten af 2015 af en GPS-baseret afgift på 150 øre pr. kilometer.

Det bekræftede skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) i Folketingets trafikudvalg forleden.

Regeringens plan for lastbilafgiften adskiller sig på mindst tre måder fra den tidligere regerings plan.

For det første skal den skal indbringe 2,8 milliarder kroner om året. Det er 800 millioner kroner mere end den tidligere regerings skøn.

For det andet skal pengene bruges til kollektiv trafik og ikke føres tilbage til branchen.

For det tredje skrottes beslutningen om en brobizz til fordel for GPS. Så slipper man for en masse betalingsportaler ved motorvejene.

- Vi ønsker en ikke en lavteknologisk løsning, som begrænser sig til motorveje med portaler ved hver til- og frakørsel. Vi ønsker en mere ambitiøs og fremadrettet løsning, som benytter sig af virtuelle porte, der understøttes af GPS-teknologi, erklærer Thor Möger Pedersen.

Privat leverandør

Der bliver ikke tale om et offentligt IT-udviklingsprojekt. Han fastholder den gamle regerings ønske om en "hyldevare". Systemet skal bygge på kendt og afprøvet teknologi. Regeringen udbyder tillige driften til en privat leverandør i et offentligt-privat partnerskab (OPP). Her drages en lære af IC4-skandalen, idet leverandøren vil være stærkt motiveret til at overholde tidsplanen. Leverandøren vil ikke få aflønning, før systemet virker!

Administrationsomkostningerne er stort set de samme ved en GPS-løsning som ved brobizz-løsning. Den ligger i omegnen af 300-400 millioner kroner alt efter de tekniske ambitioner.

Skiftet fra et brobizz- til et GPS-system udvider nettet med betalingsveje fra 3.800 km til mellem 4.800 km og 6.800 km motor- og hovedveje og større kommunale veje for at undgå sivetrafik. Hele det danske vejnet udgør omkring 77.000 km.

Der opstilles 25-30 kontrolporte rundt om i landet.

Km-afgiften gradueres efter antal aksler og motorens miljøvenlighed (euro-norm). Spændet mellem højeste og laveste afgift er ikke besluttet.

Tunge specialkøretøjer, der bruges lokalt og ikke er egentlige lastbiler, slipper for km-afgiften. I hvert fald bekræftede skatteministeren over for Martin Geertsen (R) og Flemming Damgaard Larsen (V), at afgiften ikke gælder alle lastbiler over 12 ton.

Simpel boks

Hver lastbil udstyres med en betalingsboks, der bliver så simpel, at den blot skal stikkes i cigarettænderen. Udenlandske lastbiler kan låne en sådan “onboard unit" ved grænsen mod et depositum.

Taksten skal være dynamisk, det vil sige kunne varieres i løbet af dagen alt efter tidspunkt. Regeringen har fravalgt at differentiere taksterne for forskellige vejtyper.

Køreplan for udbud

Efter sommerferien udarbejdes specifikationer til opkrævnings- og overholdelsestjenester. Selve udbuddet igangsættes i 2. kvartal 2013, så gennemførelsen kan påbegyndes ved årsskiftet 2013-14 og være klar til ibrugtagning senest halvandet år senere.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) støtter et nyt opkrævningssystem, der kan afløse den nuværende eurovignet. Han opstiller fire betingelser, hvor skatteministeren er enig med de tre første, nemlig:

1. Systemet skal være vel afprøvet.

2. Udenlandske lastbiler skal betale.

3. Systemet skal have lave omkostninger.

4. Venstre vil indskrænke opkrævningen til det overordnede vejnet, så virksomheder i tyndt befolkede egne ikke belastes med markante omkostningsstigninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095