23948sdkhjf

Sag om vægtgrænse ind i afgørende fase

Sagen om de svenske myndigheders pludselige håndhævelse af et forbud mod en vægtgrænse på lastbiltransporter på over 40 tons er nu gået ind i en afgørende fase.
Ifølge oplysninger fra den svenske vognmandsforening Svenska Åkeriföretag har den svenske infrastrukturminister nu et forslag til genopretning af den hidtidige tilstand med kørsel med 48 ton totalvægt i international trafik klar.

Forslaget er afhandlet med det svenske justitsministerium og forventes behandlet i den svenske regerings koordinationsudvalg senest den 23. august.

48 ton allerede i 1994

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm kan - efter granskning af forhistorien - bekræfte, at der i 1994 blev indgået en aftale mellem de nordiske lande om at tillade 48 ton totalvægt. Politiet i de fire lande blev dengang informeret om aftalen.

- Som udgangspunkt skal de nordiske lande tilpasse sig maksimumsbestemmelser for vægt og dimensioner i EU om 40 ton totalvægt for vogntog i international trafik. Fordi det længe havde været muligt for nordiske vognmænd at trafikere de øvrige nordiske lande med 48 tons totalvægt, besluttede trafikministerierne i Danmark, Norge, Sverige og Finland i 1994 fortsat at tillade denne trafik mellem landene.

Mange spørgsmål til minister

Sagen har afstedkommet en række spørgsmål fra Folketinget til transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Trafikordførerne Kim Christiansen (DF) og Kristian Pihl Lorentzen (V) har bedt om ministerens stillingtagen til konsekvenserne af den svenske dom både trafikalt, økonomisk og miljømæssigt.

Peter Juel Jensen (V) fra Bornholm har konkret spurgt til konsekvenserne for erhvervslivet på Bornholm, når adgangen til Danmark via Sverige kun kan ske med 40 ton totalvægt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078