Nu kan lastbilen læse vejen
Ingen undskyldning for at bruge manuelt gearskifte længere. Scania har udviklet et system, så lastbilen kan forudsige, hvad der sker længere fremme på vejen.
Nu findes det. Scania har udviklet det. Systemet kaldes Scania Active Predediction, som frit oversat til dansk betyder "aktiv forudsigelse".
Systemet løser et problem der har været fremherskende siden indførelsen af automatisk gearskift på lastbiler. Mange chauffører foretrak manuelt gearskifte selvom automatisk gearskifte var til rådighed - med en forklaring om, at automatisk gearskifte ikke kunne læse vejen. Eksempelvis op og ned ad krævende bakker.
Transportmagasinet har prøvekørt en Scania R 480 med Euro 6 motor og det nye forudsigelses system. På baggrund af 185 kilometers blandet landevej- og motorvejkørsel, vurderer undertegnede systemet som en kærkommen gave til transportørers brændstofbudget.
Scanias egen kortfattede redegørelse for det nye banebrydende system lyder sådan
-Nu kan alle chauffører opnå en 100 procent optimeret hastighed selv på ukendte strækninger og i bælgmørke.
Scania Active Prediction er et unikt og avanceret cruise control-system, der ved hjælp af GPS tilvejebringer information om de topografiske forhold på vejen frem. Ved at justere hastigheden før stigninger og nedkørsler, kan systemet spare op til 3 procent brændstof med et tidstab på mindre end to minutter i løbet af en hel arbejdsdag.
Almindelig cruise control sørger for, at lastbilen holder en bestemt hastighed, uanset om det går op eller ned ad bakke. Det giver et uønsket brændstofspild. Derimod kører en erfaren og stedkendt chauffør hen mod en stigning med lidt ekstra fart på for at undgå unødige gearskift og letter foden fra speederen lige inden toppen nås, og lader køretøjets bevægelsesenergi opbygge gratis" hastighed, når det igen går ned ad bakke.
Scania Active Prediction kopierer kørestilen fra en erfaren chauffør, der har et godt kendskab til sin rute. Scania Active Prediction kan også samarbejde med ACC-systemet, så der altid holdes korrekt afstand til forankørende køretøjer, og så chaufføren kan fokusere på trafikken og de næste opgaver.
Overraskende resultat
Den aktuelle prøvekørsel blev udført på en 193 kilometer lang blandet motorvej/landevej strækning fra Ishøj til Slagelse via Næstved og Skælskør, og derfra retur til Ishøj ad motorvej.
På turen havde trækkeren selskab med en 3-aksled skabstrailer, som var læsset til 40 ton vogntogs totalvægt.
Ifølge oplysninger far trækkerens kørecomputer og tachograf blev strækningen kørt på tre timer med en gennemsnitshastighed på 64 kilometer/timen, og med et brændstofforbrug på 56,5 liter, svarende til 3,28 kilometer literen.
Idet vejrguderne havde sørget for optimale vejrbetingelser med 18 plusgrader, ingen nævneværdig vind og højt solskin, blev der tale om et godt brændstofresultat.
For at undgå misforståelser vedrørende forbruget, er det vigtig at huske, at der ikke var tale om brændstoftest, men en forbrugstest som kun gælder for den aktuelle prøvekørsel.
For helhedens skyld skal nævnes at der ikke på noget tidspunkt blev kørt med hastigheder over 85/km i timen på motorvej og 75 kilometer på landevej.
Til orientering blev strækningerne udelukkende kørt på trækkerens automatiske betingelser, der primært er en kombination med Opticruise gearskiftet, cruiserkontrollen og elektronisk sammenkobling med motorbremse og retarder.
Med hensyn til fremdrift skal jeg ikke afholde mig fra at vurdere motorens trækkraft, som mere end tilstrækkelig i forbindelse med den aktuelle prøvekørsel, som blev godt suppleret med det velfungerende og koblingspedal løse Opticruise gearskifte.
Masser af trækkraft
480 hestekræfter versionen af Scanias 6-cylindrede og 13 liters store Euro 6 motor er mere end rigelig stærk til at udjævne mindre stigninger forcerer krævende stigninger.
Selv ved kraftige accelerationer vurderer jeg støjniveauet i førerhuset som noget af det laveste i dagens topmoderne lastbiler.
Altså er vi ovre i et støjniveau hvor fører og passager kan tale sammen uden at hæve stemmerne.
Hvad angår eksteriør udgør CR 19T Topline førerhuset en fortræffelig arbejdsplads.
Med hensyn til eksteriøret, der ikke er ændret væsentligt de seneste ti år, er de første øjekast koncentreret på det mageløse instrumentbord, hvori instrumenterne er let læselige og diverse betjeningsstilke er placeret så de nemt kan nås uden at slippe hænderne fra rattet.
Ordet nemt kendetegner også betjening af indstilling af den luftaffjedrede og multijusterbare førerstol, som sammen med det variabelt indstillelige rat giver gode bidrag til almen høj kørekomfort.
Hvad angår indretning opfylder Topline førerhuset alle krav som kan og bør stilles til en topmoderne lastbil.
Fine køreegenskaber
Med til enhver prøvekørsel hører også en nærmere vurdering af et pågældende køretøjs køreegenskaber. I tilfældet med den aktuelle Scania R 480 trækker, kræver en vurdering fra min side ikke mere spalteplads end roser, helt uden torne.
Min personlige vurdering er, at der er tale om generelt fine køreegenskaber med nem og neutral styring, god retningsstabilitet, god afstemt chassisaffjedring, kraftige men let doserbare bremser og for alt i verden. Fra førerstolen, bemærkes med alt tydelighed et af markedets bedste udsigtsforhold til medtrafikanter.
Tekniske specifikationer
Model: Scania R 480 LA4x2 trækker.
Motor: DC 13 Euro 6. 6-cylindre rækkemotor.
Slagvolumen: 13,0 liter.
Effekt:480 hestekræfter ved 1900 omdr/min.
Moment: 2500 Nm ved. 1000-1300 omdr/min.
Brændstofsystem: XPI.
Transmission:GRS905R med Opticruise automatisk/manuel skiftefunktion.
Geartrin: 12 + 2 bakgear.
Drivaksel: R780 med enkelreduktion og differentialespærre.
Udveksling: 2:59.1.
Akselafstand: 3700 mm.
Affjedring: Parabel for. 4-punkt luft bag.
Bremser:EBS-skivebremser på alle hjul og ESP.
Førerhus: CR 19T med 4-punkt luftaffjedring.
Dækstørrelse: 385/80 R22,5 på alle hjul.
Max totalvægt: MAX. 19000 kg.
Egenvægt: 7610 kg.
Aktuel vogntogs
totalvægt: 40000 kg.