DHL forbedrer i København
DHL har de senere år investeret i forbedringer i Vestdanmark. Nu er turen kommet til Øst.
Tidligere i år flyttede DHL sin kurérafdeling fra Brøndby til Kastrup, hvor man nu har sammenlagt flyveoperationen med ground- og vejoperationen. Det har ikke alene givet kortere lead-tider. Det har også reduceret omkostningerne.
- Vi kan tage vores forsendelser direkte fra flyene og læsse dem på bilerne. Alene det betyder, at vi har vundet knap en time hver morgen, forklarer adm. direktør Claus Lassen, DHL Express.
Tidligere ud med forsendelserne
- Det hele handler om kundeservice. Kan vi køre tidligere ud fra terminalen om morgenen, kommer vi tidligere ud til kunderne med forsendelserne. Når vi bruger kortere tid på at læsse flyene om aftenen, kan vi tilbyde senere afhentningstider.
- Vi har samtidig optimeret så meget, vi kunne. Vi har fået et bedre flow og reduceret omkostninger. Alt i alt er det positivt for både os og vores kunder.
- Endelig har vi også forbedret arbejdsmiljøet for vores medarbejdere ved at flytte fra vores gamle terminal i Brøndby til moderne faciliteter i Kastrup.
Terminalen i Brøndby er overgivet til DHLs fragtdivision. Man har valgt at beholde hovedkontoret i Vallensbæk.
- Her er der kun administration og kundeservicecentral.
Investeringerne i København har kostet knap 65 millioner kroner; men det har så også omfattet et helt nyt sorteringsanlæg i Kastrup.
DHL har hermed fuldendt sin danske opgradering. De seneste to år har der været fokuseret meget på Vestdanmark.
- Vi har i dag direkte flyvninger mellem Billund og vores hub i Leipzig. Vi har lukket vores afdelinger i Aalborg og Karup. I stedet har vi opgraderet vores facilitet i Stilling og bygget en ny terminal i Fredericia.
Seks fly hver dag
DHL opererer dagligt omkring 6 fragtfly i Københavns Lufthavn. Derudover kører 10 lastbiler dagligt mellem København og resten af Norden. Der håndteres 13.000-14.000 forsendelser dagligt svarende til 90 ton.