Tunnelen der aldrig kommer
I denne uge tager Poul Rudolf sig kærligt af regeringens leasingindgreb, som definitive gav den københavnske havnetunnel dødsstødet.
Tunnelprojektet fik ikke en chance, da regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten lukkede det hul i skatteloven, der gjorde det yderst fordelagtigt at lease biler. Den lille milliard kroner, som på den konto kommer i statskassen, er allerede øremærket den kollektive trafik.
Enhedslisten fik tilsyneladende uden vanskeligheder gennemtrumfet, at havnetunnelen blev skrevet ud af trafikaftalen. Hver en krone skal gå til den kollektive trafik.
Glemt var det nærmest himmelske budskab om at frelse København fra de uendelige trafikkøer og den sundhedsfarlig bilforurening. Nu var det pludselig vigtigere at nedsætte prisen på bus- og togbilletter. Det bliver næppe med de 40 procent, som SF lovede under valgkampen. Slet ikke hvis hele landet som Dansk Folkeparti kræver - skal have del i de penge, der bliver skaffet til den kollektive trafik.
Løser intet
De store ambitioner om at løse Københavns store trafikproblemer kan altså ende med, at der også ydes en pose penge for at forbedre den kollektive trafik i en lille vestjysk landsby og nærmeste omegn. Det skal være vestjyderne vel undt, men det hjælper altså ikke ret meget på kødannelserne og forureningen i København. Det var vist den oprindelige ide med den skrottede betalingsring.
Løsningen af de store trafikale problemer i København er meget bekvemt lagt over en kommission, som skal kulegrave baggrunden for den øgede trængsel.
Med trafikforliget fastholdes den københavnske havnetunnel i rollen som projektet, man gerne taler om, men ikke gør noget ved. Det kniber med at finde de nødvendige økonomiske midler, og det er altså ikke småpenge, vi taler om. Anlægsudgifterne beløber sig trods alt til en snes milliarder kroner. Noget der svarer til en halv Storebæltsbro.
Kassen for nyinvesteringer er tom, og regeringen har skrottet valgløfter om at fremrykke offentlige investeringer i byggeriet for at skaffe arbejdspladser. Der lægges op til, at nye byggeprojekter baseres på en såkaldt OPP-løsning med både offentlig og privat finansiering.
Flere pensionsselskaber og ATP har tidligere givet udtryk for interesse i at investere i infrastruktur. Men det er vist nok underforstået, at statens også bidrager.
Det er 15-16 år siden, nogle fik den fremragende ide om at lede den tiltagende københavnske trafik uden om byen, ned i en tunnel og ud til motorvejsnettet. Man er ikke kommet et skridt videre, selv om alle er enige om, at en tunnel er et særdeles effektivt middel til at begrænse den tiltagende trafik.
En københavnsk havnetunnel er stadig meget langt fra en virkeliggørelse. Den er tættere på at blive den meget omtalte tunnel, der aldrig blev bygget. Imens fortsætter de massive trafikale problemer i København.