Kiel vil af med moldul-forsøg
ITD ønsker en aftale om modulvogntog uden om regeringen i Kiel.
Det dansk-frisiske mindretalspartis gruppeformand Lars Harms konkluderer, at de udeblevne danske ansøgninger viser, at forsøget er overflødiget.
- Danske speditørers behov for at kunne køre med modulvogntog gennem Slesvig-Holsten kan næppe være særlig stort, når danske speditører tilsyneladende aldrig har søgt om særtilladelser eller om deltagelse i et forsøg i Kiel. Det ligner mere og mere en politisk principsag og et felttog mod den ny delstatsregering fra visse erhvervskredse og politikere, siger Lars Harms fra SSW til Flensborg Avis.
Han og de øvrige nuværende regeringsfæller var imod, da den tidligere CDU/FDP-regering i Kiel sagde ja til at deltage i den frivillige forsøgsordning.
Jørn-Henrik Carstens fra ITD er dog overbevist om, at den nordtyske delstat ikke kan blokere for trafik med modulvogntog uden om forbundsregeringen i Berlin.
- Peter Ramsauer (den tyske transportminister, red.) har allerede udstedt forordningen, som åbner op for forsøg med modulvogntog på de større veje i en række tyske delstater. Forsøget er i henhold til forordningen fastlagt til at løbe frem til 2016, påpeger Jørn-Henrik Carstens.
- De danske transportvirksomheder er klar til at bidrage positivt til forsøget, når virksomhederne har rimelig sikkerhed omkring investeringerne og reel mulighed for at kunne benytte modulvogntogene effektivt på det tyske vejnet til gavn for miljø, infrastruktur og forretning.
Jørn-Henrik Carstens efterlyser en aftale mellem den danske og den tyske transportminister om at tillade kørsel med vogntogene imellem de to lande.
EU-kommissær: Landene bestemmer selv
Det er netop hvad EU-kommissionen opfordrer til.
Det er op til landene selv at bestemme, om modulvogntog kan krydse grænsen, siger transportkommissær Siim Kallas til Transportmagasinet.
På den ene side medgiver den estiske kommissær, at EUs regler for lastbilers vægt og dimensioner ikke lader modulvogntog krydse landegrænser, på den anden side betragter han det som absurd, at sættevogne skal frakobles ved grænsen for så at blive påkoblet til trækkeren få meter længere fremme på den anden side af grænsestregen.
Derfor har han udsendt en fortolkning af reglerne, som indebærer, at modulvogntog kan køre i et nabolands forsøgsområde i grænseregioner.
Fortolkningen indfører imidlertid et begreb om "lokal" transport over grænser. Det skal dog ikke tolkes sådan, at et dansk eller hollandsk modulvogntog kun må køre til Hamborg. EU hindrer ikke, at modulvogntog kan køre i transit gennem Tyskland.
- De kan køre, hvis der er en aftale mellem de tre lande. For os (EU-kommissionen, red.) er det en tysk sag, for det er medlemslandsbeslutning, siger Siim Kallas.
Ens regler for tyske og danske
Der ikke kan ikke gøres forskel på danske og tyske transportører i hverken den ene eller anden retning, understreger økonomi- og transportministeriet i Kiel.
- Særordninger i Tyskland gælder såvel for danske som for tyske speditører. Såfremt forsøget bliver ophævet, bortfalder det retslige grundlag for danske modulvogntog på samme måde som for tyske modulvogntog, erklærer delstatsministeriet.