FÆRØERNE - To rederier dominerer havnen
I påskedagene bringer vi Per Fischers artikler fra Færøerne. I dag er vi på besøg i havnen i Torshavn, hvortil al gods til og fra Færøerne passerer.
Derudover er der året rundt færgeruter til biler, lastbiler og passagerer, som opererer mellem Torshavn og havne i Danmark, Island, Norge og i sommermånederne også Skotland.
For at forbedre adgangen for større fartøjer, er indsejlingen udvidet til 160 meter, ligesom vanddybde er øget fra ni til 10 meter.
Mest fisk
Thorshavn er rammen om al gods, der ankommer og forlader Færøerne. Fisk er den største eksportartikel til de oversøiske markeder, fødevarer og maskiner er de to største importartikler. 60-70 procent af al indgående gods er til modtagere i Torshavn-området.
Havnen er ISPS-sikkerhedsgodkendt.
De to største rederier på Færøerne er Faroe Ship og Smyril Line.Faroe Ship er en del af det islandske rederi Eimskib, mens Smyril Line er en del af den danske transportvirksomhed Blue Water.
De to rederier adskiller sig fra hinanden på ét bestemt punkt. Faroe Ship tager sig af transport af skibscontainere, mens Smyril Blue Water sejler med ro/ro-gods på færgen Norrona, som har plads til 130 trailere.
Desuden er der også forskel på de to rederiers godstransport på Færøerne. Faroe Ship har sin egen vognmandsforretning med en flåde på 26 lastbiler. Smyril Line benytter en selvstændig vognmandsforretning som samarbejdspartner.