23948sdkhjf

Rederier vil have flere danske pirat-vagter

Ny lov kan give beskæftigelse til danskere som bevæbnede vagter på danske handelsskibe i piratområde.
Flere danskere som bevæbnede vagter på danske skibe i piratfarvande bliver efter alt at dømme mere udbredt, når Folketinget i juni vedtager en ny lov, der giver rederierne våbentilladelse.

Skibe under dansk flag vil ifølge vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, gerne have flere danske vagter på grund af vagternes høje kvalitet. Men det er vanskeligt at få på plads, fordi våbenreglerne for danske vagtfirmaer er meget restriktive.

Derfor må danske vagter alliere sig med udenlandske vagtfirmaer for at få adgang til våben, inden de påmønstrer et dansk skib et sted ude i verden. Det kan de undgå, hvis våbnene allerede ligger om bord på skibene i rederiernes varetægt.

- Det bliver nemmere fordi våbnene kan opbevares i aflåste skabe på skibene.

- Den nye lov bliver en fordel for danske sikkerhedsfirmaer og vagter, der indtil videre har været afhængig af blandt andet britiske firmaer for at arbejde lovligt med våbnene, siger direktør for det danske sikkerhedsfirma, Norman Kristiansen, der ser frem til den nye lov.

Guardian har uddannet omkring 60 vagter, til at kunne beskytte danske skibe i piratfarvande.

Blandt de bevæbnede vagter er blandt andet tidligere jægersoldater og tidligere udsendte danske soldater til Irak og Afghanistan.

Ifølge vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen, er der i dag omkring 10 danske sikkerhedsfirmaer, der udbyder bevæbnede vagter til rederierne, men kun to firmaer har haft vagter udsendt på skibe i piratområderne.

Ef af dem er sikkerhedsfirmaet Guardian.

Ifølge rederiforeningen sejler omkring to til tre danske skibe hvert døgn ind i piratfarvande. Det tager omkring 10 døgn at sejle igennem, og derfor er der ifølge Jan Fritz Hansen potentielt 20-30 danske skibe hvert eneste døgn i piratfarvande.

Lovændringen giver også rederierne mulighed for at beskytte skibe med bevæbnede vagter mod pirater ved Vestafrika. Her har pirateriet en anden karakter fordi der er tale om røveriske overfald og ikke kapringer for at få udbetalt løsesum som ved Somalia.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063