23948sdkhjf

ATL: Fingrene væk fra godset

Det er vigtigt at skelne mellem trækkeren og godset, påpeger ATL
Det vil være helt ude af proportioner og til skade for dansk erhvervsliv, hvis politiet fremover også kan tilbageholde gods i forbindelse med lovovertrædelser, mener Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL.

Som tidligere beskrevet i Transportmagasinet diskuterer politikerne lige nu spørgsmålet om, hvorvidt det skal være muligt at konfiskere hele lastvogntog med gods og ikke kun køretøjer.

Hos ATL er man ikke i tvivl.

- Det kan måske være meget rimeligt i nogle situationer at tilbageholde trækkeren og chaufføren, indtil miséren er udredt og bøden er betalt. Det har man jo også andre eksempler på i færdselslovgivningen. Men vi vil meget gerne have, at man skelner mellem trækkeren og chaufføren og så godset. Fordi vi mener ikke, man kan tilbageholde godset. Det er nogle helt andre mennesker det så vil gå ud over, som uforvarende kommer i klemme fordi de har valgt en vognmand, som ikke har orden i tingene, siger branchedirektør i ATL, Anne Windfeldt Trolle til Transportmagasinet.dk.

Kædeansvar ind ad bagdøren

- Det kan være en vognmand, man selv har valgt. Eller måske har den vognmand man har valgt fået en undervognmand til at køre for sig. Nu har vi ikke det såkaldte kædeansvar i Danmark og det ønsker vi bestemt heller ikke. Fordi så kommer man til at hæfte for noget, som man på ingen måde rigtig kan planlægge sig ud af. Det mener vi ikke, der er nogen rimelighed i, siger hun.

I virkeligheden sniger man jo et kædeansvar ind ad bagdøren, hvis man pålægger den virksomhed der skal have kørt sit gods at tjekke nogle ting, de måske slet ikke har mulighed for rigtig at tjekke. De skal så hæfte for en anden virksomhed og det er at gå over stregen. Det tager vi i hvert fald afstand fra.

Når man vælger en vognmand med godskørselstilladelse må man gå ud fra, at han gør det der står i reglerne. Og så kan det ikke være rigtigt at hvis han f.eks. vælger en undervognmand eller bare ikke selv har styr på tingene, så skal dén der har rekvireret kørslen hæfte for dét, siger Anne Windfeldt Trolle til Transportmagasinet.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073