Dansk projekt skal få broen hurtigt op
Med ny teknologi inden for brobygning skal motorvejsbroer fremover kunne løftes på plads på en weekends tid.
Med en ny betonteknologi, der anvender princippet fra en perlekæde, skal det gøres hurtigere, lettere og mere miljøvenligt at bygge motorvejsbroer.
Teknologien betyder, at broen kan samles ved siden af motorvejen for derefter at blive løftet på plads. Det giver lavere byggeomkostninger og mindre gener for trafikken.
Samtidig holder de nye broer længere, og de kræver færre materialer, så produktionen udleder mindre CO2.
Dumt at støbe broen på stedet
- I dag bliver langt størstedelen af alle motorvejsbroer støbt på stedet, hvilket er en månedlang proces, der kræver et omfattende stillads- og formarbejde, siger Kristian Hertz, professor ved DTU Byg.
- Når man bygger så tæt på et område, hvor mange tusinde bilister passerer forbi hver time, får det selvsagt store konsekvenser for trafikken.
Kristian Hertz er opfinder af teknologien og skal nu sammen med virksomheden Abeo A/S videreudvikle den. Højteknologifonden har skudt 10 millioner kroner i projektet, der har et samlet budget på 19 millioner kroner.
Andre partnere
Andre partnere i projektet er
* Grontmij,
* Skandinavisk Spændbeton og
* Perstrup.
Sådan virker teknologien
Den nye teknologi er baseret på, at man trækker betonelementer på en forspændingsline - som perler på en snor - som så sammenspændes til en buebro.
Dette kan gøres ved siden af vejen.
Broen kan derefter løftes på plads i løbet af noget, der ligner en weekend.
Arbejdet med at udvikle de nye broer strækker sig over de næste tre år. I løbet af denne periode er det målet at opføre en 15 meter lang fuldskalabro.