Fartskrivere: Det gælder om at finde balancen
Ekstremt vigtigt at finde den rette balance mellem privatlivets fred og et retfærdigt kontrolinstrument, mener parlamentsmedlem
Den såkaldte tachograf har bl.a. til formål at kontrollere, at chauffører overholder køre- og hviletidsreglerne og dermed sikre mere fair konkurrence.
Med de forelåede ændringer er det lagt op til et mere ensartet system inden for EU, fortæller medlem af Europa-parlamentet, Anna Rosbach, til Transportmagasinet.dk. Men hun mener også det er vigtigt, at finde den fine balance mellem på den ene side et retfærdigt kontrolapparet der sikrer, at visse lande i Europa ikke kører på frihjul og bare gør hvad det passer dem. Og på den anden side, at privatlivets fred ikke fulstændigt forsvinder.
- Mere og det bliver lagt ind i den tachograf. Også ting jeg ikke mener, burde være der.
Det er helt fint den tjekker, hvor jeg starter min dag, hvor jeg har leveret mine varer og hvornår jeg slutter og stiller min bil. Helt fint. Men jeg synes bestemt ikke, man skal tjekkes i hoved og det modsatte hele tiden, siger hun til Transportmagasinet.dk
Det skal ikke være sådan, at chefen kan sidde og overvåge og i princippet udse sig nogle sorte får, som han millimeterovervåger, mener hun
Stadig sorte får
Anne Rosbach håber, at de nye regler for digitale fartskrivere vil være med til at skabe mere lige vilkår i branchen.
- Så lige, som det kan være inden for EU, siger hun. Det ville være rigtig rart, hvis både rumænere, finnere og portugisere har det samme system. Det forhindrer stadigvæk ikke chauffører fra Ukraine, Hviderusland og hvor de ellers måtte komme fra i stadigvæk at være udenfor konkurrence.
Og der er stadig nogle sorte får, som vi ikke rigtig ved, hvordan vi skal komme af med. Men i det mindste får vores egne EU-firmaer noget, der er lidt mere ensartet. Og vi har en chance for at sige, at der skal være fair konkurrence inden for EU's grænser i det mindste.