Padborg er er stadig levende / del 2
Anden del af interviewet med Mogens Therkelsen om Padborg.
- Sikkerheden i industriområderne har ikke haft samme fokus som sikkerheden i boligområder. Derfor har vi etableret et samarbejde med rigspolitiet og de lokale politimyndigheder om at øge sikkerheden i industriområdet i Padborg, siger han.
- Vi er på vej til at etablere en nabohjælp for firmaerne. Vi kalder det "industri-hjælp".
- Det går ud på, at vi holder øje med de virksomheder, der ligger nabo til os. Er der tændt et lys, som ikke skal være tændt? Er der nogen personer, der lusker rundt? Vi får en direkte linie til politiet, som vi kan benytte. Virksomhederne i Padborg bakker op om det. Vi skal lige have etableret de endelige rammer op om det.
Arbejdskrafts frie bevægelighed
Ser man på arbejdskraften, nyder Padborg og hele dets opland godt af den frie bevægelighed.
- Vi har mulighed for at trække arbejdskraft ind på alle funktioner som administration, lager, værksted og chauffører. Det giver virksomhederne gode muligheder for vækst, siger Mogens Therkelsen, som anslår, at pendlertrafikken fra Tyskland til Danmark er på 10.000-12.000 om dagen.
- Det nyder vi godt af, og vi ved, at der er yderligere ressourcer syd for grænsen, som vi vil kunne trække på, hvis der kommer gang i et opsving.
- Der er også danskere, som pendler på arbejde syd for grænsen. Uddannelsesinstitutionerne i begge grænseregioner er fulgt op med sprogkurser på tysk og dansk. Det har også fremmet udvekslingen af personale mellem de to regioner.
Fremtiden ser positiv ud for Padborg
Fremtiden ser positiv ud for Padborg. Det tvivler Mogens Therkelsen ikke på.
- Padborg er en naturlig drejeskive for godstrafik og varer, specielt inden for tempererede varer mellem Skandinavien og Europa.
- Den samladning, der foregår af alle mulige godsarter, er helt unik. Den er faktisk udvidet, fordi stadig flere nordtyske producenter får deres varer kørt til Padborg og herfra videre ud i Europa via de store distributionssystemer, der går ud af Padborg. Der går hver dag ruter ud fra Padborg til Tyskland, Benelux-landene, Schweiz, Østrig og mange flere.
- Netop fordi godsstrukturen har ændret sig til flere mindre partier, gør det samladning endnu mere betydningsfuld. Padborg kommer endnu mere i centrum, fordi vi har de store godsruter.
- Dog er der de senere år sket en større ulighed mellem eksport og import. Der kommer desværre mere gods til Danmark, end vi eksporterer. Det er en problemstilling, som vi må kigger nærmere på. Vi må være mere kreative og tænke nye tanker, så vi kan få skabt større ligevægt, slutter Mogens Therkelsen.