23948sdkhjf

Padborg er stadig levende

Padborg er en meget levende by. Der er åbent i døgnets 24 timer, syv dage om ugen, 365 dage om året, fortæller Mogens Therkelsen, der i en menneskealder har arbejdet for Padborgs plads i den danske transportbranche.
Det kan ikke undre, at en af Padborgs store personligheder ser meget positivt på Padborg rolle i det danske transportbillede. Padborg har ikke kun spillet en stor rolle i fortiden, men også i årene der kommer, vil Padborg være et vigtigt dansk og nordtysk knudepunkt for varer.

Det er Mogens Therkelsen ikke i tvivl om. Ikke alene er han indehaver af en af Padborgs store transportvirksomheder, men han har i mange år været primus motor for udviklingen af Padborg. Det er sket gennem Padborg Udviklingscenter, transportcenterforeningen og de mange kommissioner og tillidsposter, han beklæder og har beklædt.

Mogens Therkelsen kan godt se, at udviklingen har været nedadgående de senere år for Padborg, men det er ikke en nedgang, som man har kunnet registrere.

- Der er egentlig ikke kommet mindre beskæftigelse i Padborg, siger han.

- Der er måske færre transportvirksomheder i Padborg i dag end for fem eller ti år siden. Det skyldes blandt andet, at der er sket nogle fusioner. De eksisterende virksomheder er blevet større og har skabt flere arbejdspladser; men der altså også kommet nogle nye virksomheder til. De er måske små i dag, men de kan vokse sig store.

Kombiterminalen er i gang igen

For Mogens Therkelsen er det en stor glæde, at der er kommet gang i Padborg Kombiterminal igen. Den tyske banevirksomhed TX Logistik har startet ugentlige afgange med kombinerede transporter til Italien.

Det er faktisk noget, som vi arbejder på at gøre mere ved, siger Mogens Therkelsen.

- Padborg Kombiterminal skal være servicere både Slesvig-Holstens virksomheder og de danske virksomheder. Kombiterminalen har desværre ligger underdrejet i den del år, fordi der ikke har været en plan for at benytte den fra DSBs eller Banedanmarks side. Derfor skal der et stort arbejde til for at få virksomhederne i regionen til igen at se kombinerede transporter som en mulighed.

- Nu er vi i gang med en ugentlig afgang til Italien - og jeg er sikker på, at vi vil se en udvidelse af aktiviteterne til flere og andre destinationer end Italien.

Vigtigt med dansk-tyske forbindelser

Derudover nævner Mogens Therkelsen den dansk-tyske transportkommission, som blev skabt i transportminister Hans Chr. Schmidts tid. Danmarks nye transportminister Henrik Dam Kristensen er positiv over for kommissionen og har allerede deltaget i et møde.

- Kommissionens formål er at skabe større sammenhæng i de internationale relationer mellem Danmark og Tyskland, forklarer Therkelsen.

- Tyskland er et brohoved for danske virksomheder til det øvrige Europa, mens Danmark er et tysk brohoved til Skandinavien. Derfor er en af kommissionens største opgaver at gøre infrastrukturen stærkere - både til lands og i luften.

- Som et eksempel på det kan nævnes, at Sønderborg lufthavn bliver en international lufthavn til sommer. Den skifter navn til Sønderborg-Flensborg International Airport. Det vil give nye internationale muligheder for både passagerer og godset.

Tyskland skal forbedre sin jernbane

En af den dansk-tyske transportkommissions mærkesager er en forbedring af jernbaneforbindelsen.

- Der er givet grønt lys for etablering af dobbeltspor fra Kolding til Vamdrup. Så bliver der etableret dobbeltspor hele vejen til grænsen. Nu vil vi sætte tryk på den tyske regering. Her har man i 40 år talt om at rette banelinien mellem Flensborg og Hamborg ud.

- Baneføringen har mange snørkler og omveje i området ved Rendsborg. Det skaber forsinkelser på op til halvanden time mellem Flensborg og Hamborg. Tid er jo penge. Derfor prøver vi at få Tyskland til at gøre noget ved det.

Foreningerne samlet i Aabenraa

forbindelse med den seneste kommunesammenlægning blev foreningerne Padborg Transportcenter og Padborg Udviklingscenter lagt ind under Aabenraa Erhvervscenter.

- De gode kræfter er der stadig, så det fungerer rigtig fint, selv om det styres fra Aabenraa, mener Mogens Therkelsen.

Fortsættes i morgen

Transportmagasinets store interview med Mogens Therkelsen om Padborg fortsætter i morgen her på Transportmagasinets hjemmeside.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094