23948sdkhjf

ITD: Udflagning vil fortsætte

Regeringens overenskomstnævn er ikke kun udtryk for statsvognmandskommunisme, men det hæmmer også branchens udvikling, mener ITD.
- Et overenskomstnævn vil være endnu et ligkistesøm til den hårdt trængte vognmandsbranche. De senere år har vi mistet 8000 arbejdspladser i erhvervet, og dette gør det endnu værre, så endnu flere udflager, siger ITD's adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.

- De store vognmænd skal nok indrette sig, så de kan overleve dette. Man rammer de små vognmænd, som gerne vil lave nogle fleksible lønaftaler med deres chauffører, som gør at deres forretning hænger sammen.

- Man tvinger folk til at følge den overenskomst, som 3F og arbejdsgiverorganisationerne aftaler, men hvis det ikke passer ind i de faktuelle forhold ude i de små virksomheder, så hænger det bare ikke sammen og man kan ikke konkurrere.

Usolidariske?

Transportmagasinet: - Er I usolidariske og løndumpere?

Jacob Chr. Nielsen: - Nej. OK-nævnet kan diktere uden at skele til konkurrencedygtigheden. Du har en international konkurrence med vognmænd sydfra, som kan køre lovlig cabotage, der udkonkurrerer den danske branche, når man ikke sikrer fleksible rammevilkår.

- Der er stort set ikke en dansk eksportchauffør, og nu er man i gang med at nedlægge de indenlandske chaufførjob.

Overenskomsttvang

Transportmagasinet: - Er der medlemsvirksomheder hos ITD, der betaler mindre end overenskomsternes minimum?

JCN: - Det har jeg svært ved at tro, men det kan jeg ikke vide

Jacob Chr. Nielsen skønner, at omkring halvdelen af medlemmerne er medlem af en arbejdsgiverforening.

- De organiserede udsættes ikke for den samme kontrol, og ingen undersøger, om der indgås såkaldte lokumsaftaler, så forholdene ikke bringes for Arbejdsretten og videre til Trafikstyrelsen, påpeger Jacob Chr. Nielsen.

Ukonkurrencedygtige overenskomster

- For at få en godskørselstilladelse får man dikteret, hvad man skal betale sin chauffør i løn. Man tvinger danske arbejdsgivere til at følge nogle ukonkurrencedygtige overenskomster. Det er også en del af den danske model, at lovgivning ikke fedtes ind i det - at man ikke ophøjer overenskomst til lov. Du kan ikke finde andre erhverv i Danmark, hvor man har gjort dette.

Jacob Chr. Nielsen vil ikke diskutere enkelte løsninger såsom særlig chaufførskat.

- Vi vil helst ikke komme med alle mulige løsninger, før vi sidder i et bredt sammensat udvalg. Der er behov for at få mere erhvervsvenlighed ind i denne branche.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062