Lidt bedre end i 2010
Color Lines fragtmængder steg en anelse i 2011 forhold til 2010. Til gengæld er antallet af aflysninger mere end fordoblet. Vejret har været forfærdeligt.
Erhvervsklimaet betød, at man i 2011 oplevede fragtmængder, som stort set svarede til mængderne i 2010 - måske med et lille plus på en procent.
- Mine forventningerne til 2011 var højere, siger Color Lines fragtdirektør John Juul Nielsen.
- Som tingene udviklede sig, må vi være tilfredse med et lille plus. Vi er ikke helt færdig med at bearbejde vores tal for 2010; men det ligner et plus på en halv eller en helt procent.
Til gengæld vil John Juul Nielsen først og fremmest huske 2011 for vejret. Især december var hård på grund af storm, kuling og voldsom vind.
- Vi havde flere aflysninger i december 2011 end i hele 2010, siger han.
- I alt havde vi 245 aflysninger i 2011. De fleste lå i december. Til sammenligning havde vi 100 aflysninger i 2010 og 43 aflysninger i 2009. Vejret kan vi jo ikke gøre noget ved. Det har også betydet mange aflysninger for vores konkurrenter. Det er også en af årsagerne til, at volumenerne ikke nåede højere op i 2011.
Ikke flere afgifter
Med hensyn til det fremtidige erhvervsklima ser John Juul Nielsen meget kritisk på de lastbil- og vejafgifter, som danske politikere ønsker at indføre de kommende år.
- Det vil helt klart gå ud over væksten i samfundet, mener han.
- Dansk erhvervsliv har det hårdt i forvejen. Derfor er det ikke en god idé at lægge flere afgifter på transportbranchen, som jo vil føre udgiften videre til deres kunder i industri og erhvervsliv.
- Dyrere transport betyder dyrere varer - og det fremmer hverken vækst eller arbejdspladser i Danmark. Tværtimod. Vi ser en klar tendens til, at den danske industri flytter til andre lande. Øgede udgifter vil bare forstærke denne kedelige tendens.
- Danmark har jo høje omkostninger i forvejen. At øge dem yderligere ville være forkert.
Flere østeuropæere
I det daglige mærker Color Line tydeligt, at udenlandske virksomheder med lavere omkostninger presser de danske transportvirksomheder.
I dag er cirka 70 procent af lastbilerne, der kommer til Hirtshals, bemandet med østeuropæiske chauffører. De kommer typisk fra Rusland, Rumænien og Baltikum/Polen. For 5-10 år siden var det sjældent, at der var en enkelt tysk chauffør blandt de mange danske og norske.
Den udvikling har blandt betydet ny kurs for Color Lines salgsstab.
Tvivl om betalingerne
- I dag er det ofte østeuropæiske firmaer, som står for fragten og betaler den. Derfor skal vi ud til de lande og forhandle med kunderne, siger John Juul Nielsen.
Kreditkrisen gør det heller ikke lettere.
- Flere og flere firmaer trækker deres betalinger til transportørerne i langdrag, siger han.
- Jeg oplever, at mange danske transportører er nervøse for, om deres kunder i Syd- og Østeuropa betaler deres regninger. Tør de sende en bil til Spanien efter et læs appelsiner, hvis der kan være problemer med betalingen?
- Disse overvejelser vil komme til at præge 2012 - og det kan godt blive et meget svært år.
- Foreløbig ser januar 2012 fin ud. Vi ligger pænt over fragtmængderne i januar 2011. Det gjorde vi også i 2008. Her var januar og februar rigtig gode måneder - men det endte brat i marts. Det var bestemt ikke sjovt, siger John Juul Nielsen, som frygter en gentagelse her i 2012.
Color Line driver fire ruter:
Hirtshals-Larvik.
Hirtshals-Kristiansand.
Sandefjord-Strømstad.
Oslo-Kiel.