Offensiv for korte dyretransporter
Danmark ønsker debat om dyretransporter under formandsskabet, men EU fokuserer på gennemførelse af eksisterende regler.
Set fra EU er problemet snarere manglende overholdelse af de eksisterende EU-regler. De er heller ikke er blevet indført i alle EU-lande. Endelig er manglende viden og dårlig uddannelse også en væsentlig årsag til tingenes elendige tilstand.
Den danske regering forsøger at udnytte rollen som formandsland til at sætte en debat i gang om transportforordningens krav til plads, pauser og transporttid. Ministeren har berammet fire møder i en særlig nedsat arbejdsgruppe. Hensigten er at skaffe enighed om et forslag, der kan behandles på landbrugsministrenes møde i maj.
Mette Gjerskov begrunder udvalget med EU-kommissionens egne tal for dyretransporter. De viser, at svinetransporterne er øget med 70 procent for perioden 2005-2009.
EU-parlamentsmedlem Dan Jørgensen (S), har indsamlet én million underskrifter for kravet om en transporttid på maksimalt otte timer. Det bruger Mette Gjerskov også som afsæt.
- Jeg vil nævne det ved enhver given lejlighed. Det er imponerende! En million borgere har skrevet under på en sådan sag, siger hun.
Hun opfordrer EU-kommissionen til at tage underskriftindsamlingen alvorligt, selv om det såkaldte borgerinitiativ først træder i kraft den 1. april. Borgerinitiativet blev indført med vedtagelsen af Lissabon-traktaten og betyder, at man skal debattere en sag, hvis der kan samles underskrifter nok.
- Der er sat er klar dagsorden. Det handler om otte timer, siger hun, og tilføjer, at det ikke er afgørende for hende, om det ender med en grænse på 8½ eller 9 timer.
- Det afgørende er, at der bliver en maksimal transporttid, siger den danske minister.
Særregler lempes
Samtidig er Mette Gjerskov mod sin vilje tvunget til at lempe de danske særregler på dyretransportområdet. EU-domstolen har i en såkaldt præjudiciel afgørelse fastslået, at de danske regler er for vidtgående på to punkter, nemlig kravet om en rumhøjde på 140 cm og en særlig regel for dyretransporter over otte timer.
- Jeg har noteret mig afgørelsen, siger hun.
- Nu må vi se, hvad de danske domstole siger til sagen. Den er sendt videre til Vestre Landsret. Men det er da klart, at vi vil overholde loven, slutter hun.
Dan Jørgensen ser domstolsafgørelsen som en udfordring.
- Dommen understreger bare, at der er behov for bedre regler for dyretransporter. Der skal sættes højere krav til plads og afstand.
Særregler begrænses
Domstolen i Luxembourg vejer formålet med de nationale regler op med det indre marked. Danske særregler er mulige, så længe de ikke går videre end nødvendigt for at nå formålet, der i denne sag handler om beskyttelse af dyrenes velfærd under transporten.
De nationale normer må heller ikke afføde store meromkostninger og tekniske vanskeligheder, der stiller landets egne producenter eller vognmændenes kunder i de øvrige medlemslande ringere i konkurrencen. Det er altså ingen undskyldning, at særregler rammer ens egne og ikke virksomheder i de øvrige medlemslande.