23948sdkhjf

Test: Volvo FLH 240 4x2 Den mindste blandt de største

Volvos mindste lastbilserie, FLH, er tidligere prøvekørt af Transportmagasinets Per Fischer. Nu tester han bilen sammen med fragtchauffør Tommy Christensen.
Volvo FLH er udviklet til stort set alle transportopgaver på korte og mellemlange distancer i segmentet 12-18 ton totalvægt. Modellen har for nylig været igennem en komplet fornyelsesproces, der indeholder opdaterede versioner af førerhuse med nogenlunde samme "skelet" som har været brugt til Volvos VM serie i Brasilien.

I de europæiske versioner er "skelettet" forstærket og blevet 30 kg tungere for at kunne opfylde de særlige svenske slagprøvetester.

Førerhusene er tilgængelige i tre længder og to bredder: kort dagførerhuse, langt komfortførerhus og førerhus med mandskabskabine.

Interiør og indretning: friske farver, moderne instrumentbord, en komfortabel kørestilling, gode adgangsforhold og et utroligt lavt støjniveau.

Volvo har selv produceret chassisrammer og drivaksler. Transmissioner og motorer er hentet uden for egne rammer. ZF er leverandør af manuelle gearkasser og den særlige I-sync gearkasse med automatisk skiftefunktion. Man kan også vælge en fuldautomatisk gearkasse fra Allison. Tyske Deutz leverer bilernes motorprogram.

Bilerne kan leveres med stålaffjedring på alle aksler eller kombineret stål og luftaffjedring. De har skivebremser på alle hjul og kan leveres med ESP som ekstraudstyr.

FLH-modellerne bliver fremstillet på Volvos fabrik i Gent, Belgien.

En basismotor

Volvo Powertrain producerer kun motorer fra 9 til16liters slagvolumen. Derfor bliver FLH bilernes common-rail motor, der i Volvo regi hedder D7F, fremstillet hos den tyske motorproducent Deutz. Dog er motorens udvikling foregået i tæt samarbejde med Volvo Powertrain

Der er tale om en 7,2 liters, 6-cylindret basismotor Den har et langt topstykke, fire ventiler pr cylinder, Volvos elektroniske styresystem EMS og turbo og intercooling. Med alle disse højteknologiske fordele er det med succes lykkedes at trække fire effekttrin ud af en og samme bassismotor: 240, 260, 300 og 340 hk.

Fælles for de fire motorversioner er, at de benytter SCR-teknologi til at indfri Euro 5-kravene.

Bilen har en rude i nederste halvdel af højre dør. Herigennem kan man se svage trafikanter som cyklister og fodgængere.

FLH biler er monteret med det automatiske gear skiftesystem I-Sync, der bliver fremstillet af den tyske producent ZF. Det er en manuel gearkasse, som er blevet suppleret med hard- og software til automatisk manøvrering af gearskiftet. Den kombinerer den manuelle gearkasses driftsikkerhed og lave vægt med den automatiske gearkasses kørekomfort.

I-Sync blev i øvrigt introduceret i foråret 2008 og har siden udviklet sig til en stor salgssucces især til distributionskørsel, der jo er forbundet med et stort antal gearskift.

God distributionsbil

En halv dags "live" fragtkørsel med en næsten ny 18 ton Volvo FLH 240 4x2 med medium førerhus og I-Sync gearskifte, og med chauffør Tommy Christensen bag roret, har efterladt positive indtryk af et produkt, som Tommy Christensen godt tør vurdere som en god lastbil til distributionskørsel i bytrafik og i nærområder.

Bag hans vurdering er ti års kørsel for Fragtmand J Nørgaard Petersen.

- Jeg begyndte i firmaet for ti år siden, og har siden da kørt i industriområderne i Ejby/Glostrup, Rødovre og Islev. Og det er jeg faktisk godt tilfreds. Dels fordi jeg kender alle kunderne og der her er oparbejdet et gensigt tillidsforhold, og dels fordi jeg på det nærmeste kender områderne som min egen bukselomme, siger den erfarne fragtchauffør.

På en typisk arbejdsdag leverer Tommy Christensen gods til mellem 20 og 25 modtagere, og har desuden et lignende antal afhentninger. Selvom det sjældent bliver til mindre end 100 kilometer kørsel, og dermed en masse ind- og udstigninger af førerhuset, tager det ikke arbejdsglæden fra ham.

Mange roser, få torne

Hvad angår lastbilen, som Tommy Christensen fik overdraget ved årsskiftet, er han trods det forholdsvis kort tidsrum, godt tilfreds.

- Først og fremmest vil jeg fremhæve de store ruder og spejle, siger han.

- De giver en fortrinlig oversigt over medtrafikanterne - også når jeg manøvrerer bilen baglæns. Jeg er også meget tilfreds med det automatiske gearskifte. Det giver god komfort for mit venstre ben, som i tidens forløb har trådt mange koblingspedaler ned.

- Desuden er der tilstrækkelig trækkraft i motoren, siger den erfarne fragtchauffør, som ikke i samme grad er tilfreds med førerhusets indretning og bilens vendecirkel.

- Selvom der er et godt skab ovenpå motortunnellen, kunne jeg godt have tænkt mig flere hylder og rum til dokumenter og lignende. Allermest savner jeg en flaskeholder. Derudover kunne jeg godt ønske, at bilen var noget mere underdrejet, så jeg kunne undgå at køre frem og tilbage flere gange for at komme omkring skarpe hjørner, slutter Tommy Christensen.

Med hensyn til de kraftige og let doserbare bremser og chassisaffjedringen, er der enighed mellem Tommy Christiansens og mine vurderinger. De er, som de skal være.

Tekniske specifikationer

Model: Volvo FLH 240 4x2.

Motor: D7F 6-cylindred rækkemotor med turbo og intercooling. Euro-5.

Slagvolumen: 7,2 liter.

Effekt: 240 hestekræfter ved 2300 omdr./min.

Moment: 940 Nm ved 1200-1800 omdr/min.

Brændstofsystem: Common Rail

Transmission: I-Sync fuldautomatisk skiftesystem, der også kan betjenes manuelt.

Geartrin: 6 + 1 bakgear.

Akselafstand: 6,500 meter.

Vendecirkel: Mur til Mur 22,4 meter.

Affjedring: Parabel for. luft bag.

Bremser: Skivebremser på alle hjul.

Førerhus: Medium med mekanisk affjedring.

Drivaksel: RSS 132A.

Udveksling: 4,13:1

Totalvægt: 18.000kg.

Egenvægt: 6.000 kg.

Nyttelast: 12.000 kg.

Opbygning: Ladmål LxBxH. 825x255x255 cm. Rumindhold 54 kubikmeter. 21 europaller bundplads. Gardinpressenninger og 2,5 ton Palfinger lift.

Opbygger: Lavmans last og Karosseri i Ringsted.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062