Mere gods på lastbilerne er sund fornuft
Hvis det står til EU-kommissionen, så bliver der dog ikke tale om muligheden for at fylde mere gods på den enkelte lastbil eller for at åbne for kørsel med modulvogntog.
- Der sidder en tog-lobby, der vil have mere gods over på jernbanen, men kommissionen er langt fra virkeligheden, hvis den ikke vil effektivisere godsmulighederne på vej. Både biler og vejnet er konstrueret til flere tons og større vogne. Vi har egentlig den holdning, at der skal så meget gods som muligt over på jernbanen og skibene, for der vil stadig være rigtig meget gods, der skal køres på lastbilerne, siger ITDs direktør Jacob Chr. Nielsen til Transportmagasinet.dk.
- Vi er faktisk skuffede over, at man har mere fokus på udformningen af førerhuse end på de lavthængende frugter, der ligger lige for i form af at udnytte både vægt og dimensionsmulighederne på lastbilerne. I stedet vil man fastholde 40 tons som den maksimalt tilladte vægt og udelukke større ladlængder, lyder det fra ITD.
- De aerodynamiske tilpasninger er vi også åbne overfor. Men det er uforståeligt, at kommissionen gerne vil tillade lastbilerne at blive 80 cm længere for at give plads til aerodynamik, der kan spare op til 3-5 procent af brændstoffet, mens lastbilen ikke må gøres tilsvarende længere for at medtage mere gods og dermed få mulighed for måske at spare 6 procent af brændstofforbruget i stedet, siger Jacob Chr. Nielsen.
- Der er heller ikke den helt store fighterånd at spore, når det drejer sig om modulvogntog, som ellers er sund fornuft, hvor der kan spares noget brændstof i forhold til de mængder, der skal transporteres, lyder det fra ITD-direktøren, der i øvrigt glæder sig over de mange prognoser, der samlet set peger på øgede godsmængder i Europa de kommende år.