23948sdkhjf

Verdens længste vindmøllevinge

Omhyggelig planlægning gjorde det muligt at transportere de enorme vindmøllevinger til testcentret i Østerild på blot tre dage.
Verdens længste vindmøllevinge måler 75 meter. En vindmølle med så store vinger er netop i skrivende stund ved at blive sat op på i et stort testmøllecenter i Østerild i Thy. Den første mølle, som bliver en Siemens mølle, bliver knap 200 meter høj med en strømkapacitet på 6 MW.

Siemens i Aalborg har fremstillet vingerne i ét stykke uden limsamlinger i en særlig patenteret proces, som reducerer vægten af vingebladet markant. Hvis B75 Quantum, som vingen hedder, skulle fremstilles ved hjælp af traditionel teknik, ville den være 25-50 procent tungere, skriver Ingeniøren.

Vingerne er bygget i Aalborg, overfladebehandlet i Nakskov og deponeret i Esbjerg indtil de forleden blev fragtet den sidste tur til Thy. For transporten stod en af specialisterne på området, Vamdrup Specialtransport (VST).

Omhyggelig planlægning

Transporten involverede et to-bloks vogntog på i alt 87 meter. Ingen støttevogn under midten og med mulighed for at hæve vingen op til to en halv meter i begge ender. Det betød, at vingerne kunne komme i strakte arme ubesværet gennem rundkørsler. Fem steder undervejs var lygtemaster fjernet for at gøre plads til den usædvanlige transport.

Flere måneder i forvejen havde to medarbejdere fra Vamdrup Specialtransport kørt ruten igennem.

- Der blev foretaget en såkaldt “route survey," hvor vi minutiøst gennemgik ruten i alle detaljer, forklarer vognmand Jørgen Egeskov fra Vamdrup Specialtransport.

- Ruten blev målt fuldstændig op. Vi udarbejdede vores pladskrav og fandt ud af, hvad der stod i vejen for transporten. I alt kom det til at gå ud over fem lygtepæle og otte-ni vejskilte. Dem fjernede vejentreprenøren umiddelbart inden transporten - og satte dem naturligvis på plads bagefter.

Selve transporten

- Alt skulle foregå præcist på klokkeslæt, ellers risikerede vi at måtte vente mange timer inden næste forsøg, fortæller Jørgen Egeskov.

Klokken 10 blev vingen læsset. Kl. 12.00 var der afgang fra Esbjerg.

Kl. 13.30 blev Vejlefjordbroen passeret i god tid før spærretiden for specialtransporter kl. 15.00-18.00.

Der blev holdt pause ved rasteplads Limfjorden syd for Aalborg kl. 17.00. Her holdt man i en time. Der var først tilladelse til at køre igennem Limfjordstunnelen klokken 18.00.

Overraskelse til sidst

Umiddelbart efter satte specialtransporten kursen mod Thy, hvor vingen skulle være på byggepladsen i Østerild kl. 21.00 - og først her stødte man på turens største forhindring.

- Der stod et skilt lige ved indkørslen til byggepladsen, som vi hverken kunne komme forbi eller over. Skiltet blev lynhurtigt gravet på, og vi var fremme på byggepladsen kl. 21.10.

- Generelt forløb transporten perfekt takket være et godt og grundigt forarbejde.

Transporten fra Esbjerg til Thy var kun sidste del af transporten. VST havde inden da haft vingen på Fyn, Sjælland og Lolland-Falster - men det er en helt anden historie.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078