23948sdkhjf

Et rigtigt eventyr

Vognmandsbranchens største politiske succes blev skabt af to opvakte og entusiastiske medarbejdere.
Der blev klappet i hænderne i DTLs hovedkvarter på Grønningen, da transportminister Henrik Dam Kristensen i januar præsenterede vejdirektoratets seneste rapport, som fastslår, at det tre år lange forsøg med modulvogntog har været en succes. Forsøget fortsætter i øvrigt frem til 2016.

Efter mange års ihærdigt politisk benarbejde tilsat en god portion stædighed og tålmodighed fik DTL endeligt gennemført en af organisationens helt store politiske mærkesager. At der fortsat "kun" er tale om en forsøgsordning tages ikke så højtideligt. Specielt "manden bag succesen" er overbevist, om at modulvogntog er kommet for at blive.

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm har aldrig vaklet i troen på modulvogntogenes velsignelser. I årevis har han bombardere relevante transportpolitikere og embedsmænd med argumenter, notater og rapporter. Alt understøttet af brugbart statistisk materiale.

Ingen i hans nærhed kunne (og kan stadig ikke) undgå at mærke hans entusiasme for de større lastbiler. Modstanderne brugte mindre pæne øgenavne som "kæmpelastbiler," "monstertrucks" og "dræbermaskiner". Alligevel lykkedes det at vinde genklang for det politisk mere korrekte navn: "modulvogntog".

Så det i Sverige

Selv om Ove Holm helt naturligt får megen ros for sin fødselshjælp til modulvogntog, er det dog ikke ham, som fik sat nyskabelsen på DTLs dagsorden. Det var kollegaen Hans Skat, som på et vognmandsmøde i Sverige blev repræsentant for de store modulvogntog, der har en årelang tradition i broderlandet. Han så modulvogntog som en oplagt idé for den danske transportbranche. Ideen blev købt med det samme.

Heldigvis for det, hvis man skal tro DTL, Vejdirektorat og transportministeren. Alle er enige om, at forsøget med modulvogntog har været en succes. De har forholdsvis lavere transportomkostninger og mindre udledning af CO2. Samtidig er de næsten danske 500 modulvogntog involveret i relativt færre uheld end almindelige lastbiler og vogntog.

Videre ud i Europa

Transportminister Henrik Dam Kristensen er så begejstret, at han vil benytte de positive erfaringer fra Danmark som et godt udgangspunkt for en fremadrettet diskussion om modulvogntog på europæisk niveau. Ministeren vil under Danmarks EU-formandskab arbejde for at få sat modulvogntog højere op på dagsordenen.

Modulvogntog har for alvor fået det blå stempel. De accepteres som en naturlig del af dansk landevejstransport og opfattes trafikmæssigt stort set på samme måde som almindelige lastbiler. Det kniber dog stadigt lidt med at udbrede kendsgerningerne om deres samfundsøkonomiske gevinster, men det skal nok komme.

Der er næsten tale om et rigtigt eventyr af H.C. Andersenske dimensioner. Det hele begyndte med en kvik DTL-medarbejder, som i Sverige så en idé, der blev videreudviklet af en tændt og kreativ kollega. Efter hårdt arbejde blev den grimme ælling til en stolt svane.

Modulvogntogenes adgang til danske veje er vel nok den hidtil største politiske succes for vognmandsbranchen. Og det er ubetinget DTLs fortjeneste. Også selv om nogle har forsøgt at hæfte sig på slipstrømmen fra det politisk store resultat.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062