23948sdkhjf

Dansk Erhverv ind i sag om ledsagebiler

Det er på høje tid at få sagen løst, mener erhvervsorganisationen
Skal chauffører i ledsagebiler til store transporter som f.eks. vindmøllevinger og store gravemaskiner have lov til at dirigere trafikken, så transporten kan komme smertefrit og sikkert igennem f.eks. rundkørsler og kryds? Dét spørgsmål har været flittigt drøftet i snart 10 år. Og nu går også Dansk Erhverv ind i den langstrakte sag.

- Sagen har kørt i snart 10 år. Jeg håber, vi kan bidrage til at løse op for knuden og få et fornuftigt resultat her. Både transportørerne og resten af erhvervslivet får jo bedre produktivitet ved det, og presset på politiet bliver mindre. Jeg kan ikke se andet, end at vi alle vinder ved at få dette på plads, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.

Dyre forsinkelser

Dansk Erhverv mener, at både trafiksikkerhed og lønsomhed kan blive styrket ved at give føreren af ledsagebilen lov til at dirigere trafikken.

- Det er meget tungt at skulle tilkalde en politipatrulje hver gang det sker. Samtidig er mange moderne rundkørsler indrettet, så en særtransport kan køre lige igennem – men det kræver, at den øvrige trafik holdes tilbage i den korte tid, det tager. Det koster mange tusinde kroner i tabt arbejdsløn og fortjeneste, hvis en transport med en vindmøllevinge, et elevatortårn eller en anden vital del til en arbejdsplads bliver forsinket, siger Jesper Højte Stenbæk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078