23948sdkhjf

Lås alkoholen ude af førerhuset

60.000 danskere kører hver dag rundt på vejene med for meget alkohol i blodet. Kun et fåtal bliver stoppet af politiet, så der er god grund til at holdningsbearbejde danskernes forhold til at blande alkohol med kørsel.
Dræbte i spritulykker udgør omtrent 20 % af alle trafikdræbte, mens alvorligt tilskadekomne i spritulykker udgør 14 % af det samlede antal alvorligt tilskadekomne. I 2010 blev 55 mennesker dræbt i spritulykker og 250 personer kom alvorligt til skade. En såkaldt alko-lås er en del af løsningen.

- Der er mange transportvirksomheder, der af politiske årsager har valgt at markedsføre deres firmaer med, at de har transport uden nogen form for alkohol. Deres lastbiler er sikret med alko-låse, der hindrer motorstart, hvis chaufførens indblæsning i måleren viser alkohol, siger salgschef Jan Winum Poulsen fra alkolaas.dk. Firmaet står bag alko-låsen Smart Start i Danmark.

Alko-låsen fungerer ved at trykke på en knap. Efter et pust i mundstykket analyseres udåndingsluften, og hvis alkoholpromillen er lavere end det tilladte, starter køretøjet. Det tager omkring 15 sekunder.
Ved installation af Smart Start kan man vælge at sætte promillegrænsen lavere, hvis man ønsker det, hvilket er praktisk for firmaer med nul-alkohol politik. Samtidig kan man vælge, om der skal pustes igen under turen, eller om det udelukkende skal være ved start af køretøjet.

- I stil med indførelse af GPS og andet, så kan man som chauffør godt komme til at føle sig lidt mistænkeliggjort. Men vi får ofte en god snak med chaufførerne, når vi skal installere, og de har jo selv børn, der kører rundt på vejene. Så når vi nævner, at 5-10% kører med for meget alkohol i blodet, så er der mange, der gerne vil tage det blæs. I fx oliebranchen er det ligefrem et krav hos nogle af transportørerne, at bilerne er udstyret med alko-låse, siger Jan Winum Poulsen til Transportmagasinet.dk.

- Selvom chaufførerne måske synes, det er lidt underligt i starten med det her apparat, så har flere oplevet rigtig positive reaktioner fra transportører og speditører, som finder ideen med alko-låse god.

Vi har kørt med låsen i tre år i Danmark og er glædeligt overraskede over, at der er så lidt vedligeholdelsesarbejde. Det er faktisk kun ved servicen, at låsene skal kalibreres, ellers hører vi stort set aldrig om problemer. Transportbranchen var ellers nervøs for, at det skulle blive en belastning i forhold til ekstra værkstedsophold og nedbrud, men det er der ikke tale om, siger Jan Willum Poulsen.

En installeret alko-lås koster omkring 10.000 kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08