23948sdkhjf

ATL med i "hanekampen"

Der er kommet gang i slagsmålet mellem organisationerne DTL og ITD om at positionere sig og skaffe medlemmer. Nu melder ATL sig på banen.
- Der er gang i vognmandsbranchen i øjeblikket - på flere måder. Det ser ud til, at der er ved at komme lidt mere gang i hjulene igen; men samtidig er der også kommet gang i slagsmålet mellem organisationerne om at positionere sig og skaffe medlemmer.

Sådan skriver ATL's direktør Anne Windfeldt Trolle i dagens nyhedsbrev.

Hun henviser til onsdagens artikel i dagbladet Børsen, hvor ITD og DTL bekriger hinanden. De gør det på medlemmer, og de gør det på holdninger om overenskomster, godskørselsloven, cabotage, social dumping mm.

- Det er lidt af en hanekamp; og i en hanekamp er det som bekendt ikke hanerne, der vinder. Den overlevende dør blot i en af de næste kampe. Spørgsmålet er, hvad der er gevinsten for vognmændene i de to organisationer?

Med til overenskomster

- I ATL ser vi gevinsten af vores kamp hver dag, fortsætter direktøren.

- Vi er med, når der skal kæmpes både for og om medlemmerne. Alene i ATL har vi 1.000 virksomheder, som beskæftiger omkring 25.000 ansatte, og med DI Transports medlemskreds kommer vi op på i alt godt 40.000 beskæftigede, hvilket gør os til den uden sammenligning største transportorganisation i Danmark.

- Det har vægt, når de altafgørende overenskomster skal forhandles. Vi forhandler som de første på vores område og lægger linjen for resten af branchen. Det giver resultater, som er tilpasset vores medlemmer - på trods af den megen snak om, at den er dyr.

- Vores overenskomst er mere fleksibel end de fleste andre overenskomster på det danske arbejdsmarked. Den giver virksomhederne mulighed for at tilrettelægge kørsel på alle tider af døgnet, at flytte rundt på møde- og gå-hjem-tidspunkter uden særligt varsel samt at indgå forsøgsordninger uden for overenskomstens rammer.

- Herudover sikrer den et sæt fælles spilleregler, og ordnede og gennemsigtige vilkår, som er en væsentlig faktor for at tiltrække dygtige medarbejdere.

Politisk indflydelse

Så er der den politiske indflydelse. En stor organisation med et godt netværk - blandt andet gennem Dansk Industri - bliver der lyttet til blandt beslutningstagerne.

* Vi har fået lempet reglerne om modulvogntog.

* Vi har påvirket krav til vægt og dimensioner, herunder øget totalvægt.

* Vi har netop afgivet høringssvar om ændringerne og opstramning af kontrollen af godskørselsloven.

* Vi har netop forhandlet og fornyet vores overenskomst.

- Så, skulle der være vognmænd derude, der er trætte af hanekamp og fjer i luften og leder efter en stor og stærk vejtransportorganisation, så er vores døre åbne. Alle fordelene ved at sidde med ved midterbordet følger med, slutter Anne Windfeldt Trolle.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063