DTL inviterer ITD indenfor
- Hvis ITD ønsker at samle branchen, kan dette bedst ske ved, at ITD igen bliver en del af den hovedorganisation, som er der i forvejen, siger DTL-formand Jørgen Egeskov.
- Det er vigtigt for DTL at slå fast, at vi respekterer ITD som selvstændig forening, siger DTL's formand Jørgen Egeskov.
- Vi har på en række områder et ganske udmærket samarbejde med ITD, ligesom vi har det med mange andre organisationer. Vi har fælles mærkesager, der er med til at lægge pres på det politiske system.
Uenighederne
- Vi må også konstatere, at vi på en række centrale erhvervspolitiske områder er grundlæggende uenige med ITD, siger Jørgen Egeskov og nævner blandt andet:
* cabotagekørsel,
* liberalisering af markedsadgangen,
* overenskomster,
* overenskomstkravet i godskørselstilladelsen,
* obligatorisk vognmandsuddannelse,
* regulering af godstransport med biler under 3.500 kg.
Invitationen
- ITD's nyligt erklærede hensigt om at samle branchen trods foreningens tidligere brud med fællesskabet er sympatisk, men dette kan bedst ske ved, at ITD igen søger om at blive en del af den hovedorganisation, som er der i forvejen, fortsætter DTL-formanden.
- At være med i en hovedorganisation betyder ikke, at man får mundkurv på. I DTL er der også plads til meningsforskelle, men det er klart, at der skal findes en fællesnævner over for det politiske system.
Ind og ud
starten af 1990'erne brød det daværende FDE med hovedorganisationen Danske Vognmænd. Så kom der en kort periode sidst i samme årti, hvor en mulig fusion til en enhedsorganisation faldt på gulvet af grunde, som ikke er aktuelle i dag. ITD blev i stedet én specialforening i DTL blandt DTL's øvrige 32 lokal- og specialforeninger under hovedorganisationen.
Fællesskabet varede frem til 1. juli 2007, hvor ITD igen valgte at træde ud af fællesskabet i DTL og stå alene.