Regeringen klar til at skære i EU's infrastruktur-plan
Budgetkvaler rammer EUs transportplan. Venstre indkalder to ministre til hastemøde i trafikudvalget for at høre nærmere om den svigtende opbakning til EU-kommissionens plan for infrastruktur.
- Det er komplet uforståeligt, at det danske formandskab vil være med til at skære i EUs budget til infrastruktur, siger Kristian Pihl Lorentzen (V).
EU-kommissionen ønsker at afsætte i alt 50 milliarder euro (372 milliarder danske kroner) på EU-budgettet i perioden 2014-20 til transport-, energi- og it-infrastruktur. Selv om det er et svimlende beløb, ønsker V-ordføreren ikke at skære i det.
- Der er behov for det stik modsatte, siger han.
- Investeringer i infrastruktur danner grundlag for fremtidens velstand. De styrker den europæiske konkurrencekraft i en globaliseret verden. Vi skal værne om det budget, der sikrer effektive transportkorridorer i Europa.
Ønsker samråd
Kristian Pihl Lorentzen ønsker, at samrådet med de to ministre finder sted før europaudvalgsmødet på fredag den 16. marts. Her skal man diskutere EU-planen og andre sager, der tages op på transportministrenes EU-møde den 22. marts.
DI Transport er også bekymret for den danske kurs.
- EU-kommissionens investeringsplan er et absolut minimum, erklærer chefkonsulent Rune Noack fra DI Transport.
- Planen svarer kun til 4 procent af EUs samlede budget. Derfor er det et fejlskud, at regeringen vælger at gå ind i EU-forhandlingerne med et ønske om at skære på investeringerne i infrastruktur. B
Baggrunden for den danske regerings holdning er, at man vil forsøge at skabe et kompromis i sagen. Mange gældstyngede lande ser gerne budgettet skåret ned. Det gælder også Tyskland.
På sit besøg i Berlin i februar fik transportminister Henrik Dam Kristensen at vide, at den tyske transportminister Peter Ramsauer er bekymret for det nuværende forslag.
- Vi erkender, at der er brug for et kraftigt udvidet transportnet, men i en tid med stramme budgetter er der også brug for realisme, erklærede Peter Ramsauer over for Henrik Dam Kristensen.
Behov for 11 billioner
EU-kommissionen jonglerer med svimlende tal, der den skal bedømme behovet for infrastruktur.
I sit nuværende forslag ønsker EU-kommissionen at afsætte 50 milliarder euro (372,5 milliarder kroner) frem til 2020. Behovet er imidlertid ti gange større, nemlig 500 milliarder euro.
Det samlede behov frem til 2030 er beregnet til 1.500 milliarder euro. Det svarer til 11,2 billioner danske kroner! En billion med er 1.000 milliarder.