23948sdkhjf

Særtransporter slipper for at have politiet med

To ministerier forbereder uddannelse af ledsagebilførere.
Justits- og trafikministerierne er klar til at lade særligt uddannede personer overtage politiets opgave med at ledsage særtransporter. Det bekræfter transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et brev til trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Trafikstyrelsen har foreslået at etablere en egentlig uddannelse i færdselsregulering ved særtransporter. Den uddannede person behøver ikke at være føreren af ledsagebilen, men kan være en hvilken som helst person. Kravet er, at personen skal være uddannet og bemyndiget til opgaven.

Som en konsekvens er Trafikstyrelsen parat til at tilpasse bekendtgørelsen om særtransporter. Justitsministeriet har allerede indkaldt til et møde. Derfor tror Henrik Dam Kristensen på en snarlig løsning.

- Det er dejligt at høre, siger Frank Segall, som er formand for DTL’s erfagruppe Kran-Blok.

- Vi regner med at blive inviteret til mødet, Vi har ventet i syv år på de bebudede ændringer, som vil give både myndighederne og transportbranchen store fordele.

Politiet sparer

- Politiet vil få en besparelse, og vi vil kunne planlægge særtransporterne mere fleksibelt og uafhængigt af politiets patruljeplanlægning. Lovgrundlaget for trafikregulering ved særtransporter skal også bringes i orden, så det kan ske uden politieskorte.

- Politiets besparelse betyder en ekstraudgift for særtransporter, men det opvejes langt af den smidighed og højere trafiksikkerhed, vi får med de nye regler, anfører Frank Segall.

- Da politiet mangler ressourcer, har det tit været hæmmende for vores aktivitetsniveau og fleksibilitet, at vi kun kan køre, når politiet har tid. Nu kan vi køre, når der er behov for det.

Til gavn for alle

Hovedparten af alle særtransporter foregår uden politiledsagelse, så den uundgåelige trafikregulering for eksempel ved passage gennem rundkørsler foregår uden et egentligt lovgrundlag. Kvaliteten af disse transporter højnes, når det bliver muligt at uddanne og autorisere personer til at udføre opgaven.

- Vi får dygtigere folk og får hævet trafiksikkerheden, når lovgrundlaget kommer i orden, slutter Frank Segall.

I 2003 blev der nedsat en arbejdsgruppe, der afleverede et udspil om uddannelse og autorisation af ledsagechauffører. De skulle overtage politiets opgaver med at gelejde særtransporter gennem trafikken.

- Alligevel er intet sket i de forgangne ni år, noterer Kristian Pihl Lorentzen i sine breve til justitsminister Morten Bødskov (S) og transportminister Henrik Dam Kristensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063