23948sdkhjf

Motorveje på vågeblus

Fire motorveje og en ny Limfjordsforbindelse er ofre for trafikpolitikernes pengemangel. Projekter for 27 milliarder kroner er sat på "stand by".
Det skal være slut med at udstede storladne, halvkvædede løfter om vejprojekter, som der ikke er fundet penge til.

Den tredje Limfjordsbro/tunnel, udvidelsen af motorvejen syd om Odense og udbygningen af Rute 26 er blandt de projekter, som ikke bliver gennemført foreløbig, selv om VVM-undersøgelsen er færdig. Projekterne er offer for den udbredte virus på Christiansborg: Pengemangel. En række andre projekter lider samme skæbne. Derfor har trafikpolitikerne i forligskredsen (alle minus Enhedslisten) besluttet, at den bekostelige VVM-proces kun igangsættes, hvis der er fundet penge til projektet.

- Vi har truffet en principiel beslutning om, at vi i fremtiden ikke vil lave VVM-undersøgelser uden at være sikker på at kunne finansiere tingene, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Der er igangsat VVM-undersøgelser for projekter, der tilsammen ville koste 27 milliarder kroner, oplyser trafikordfører Andreas Steenberg (R). Alene Limfjordsprojektet skønnes at koste 6,2 mia. kroner.

- Det bliver nok ikke i år og heller ikke næste år, at vi finder seks milliarder kroner, siger den radikale ordfører med en underdrivelse.

Anlægslove på hylden

Blandt projekterne er sågar veje, som Folketinget har vedtaget anlægslove for, nemlig udbygningerne af motorvejene fra Solrød til Køge, Odense V til Nørre Åby og Hørsholm-Isterød samt en ny motorvejsstrækning fra Tværvej i Ballerup til Frederikssund.

- Vi har givet hinanden håndslag på, at vi ikke igangsætter flere VVM-undersøgelser, før vi har en rimelig vished for, at vi kan finde en finansiering inden for 2-3-4 år efter VVM’ens afslutning, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Det duer ikke, at en VVM-redegørelse ligger i 10 år. Borgerne har en berettiget forventning om, at der sker noget inden for en kort årrække, når man laver en VVM-undersøgelse, som er en meget detaljeret planlægning. Derfor er vi nødt til at sætte en bremse på igangsætning af undersøgelser, forklarer Kristian Pihl Lorentzen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081