23948sdkhjf

TEST af MAN TGX Efficient Line: En komfortabel sparegris

MAN har sat turbo på markedsføringen af en 4x2 TGX-trækker med fordele som lav egenvægt og interessant brændstofforbrug.
MANs "sparegris" kaldes TGX Efficient Line og er tilgængelig med 440 hk, som producerer 2100 Nm drejningsmoment.

Der er stort set tale om en revideret version af den i forvejen kendte TGX, som i dette tilfælde er specificeret til maksimal effektivitet.

Det betyder blandt andet, at luftmodstanden er optimeret i forhold til en "normal" TGX. Solskærm og tryklufthorn på taget er fjernet. I stedet er der monteret vindafvisende skørter og aluminiumsfælge.

Desuden er "kick-down"-funktionen i TipTronic gearskiftet fjernet. Resten af systemet, inklusive en optimeret retarder, er stadig standard.

Hastigheden er begrænset til maksimalt 85 km/t. Dækkene har lav rullemodstand og dæktryksovervågning. Eftersom chaufføren har stor indflydelse på brændstofforbruget, er et kursus i økonomikørsel også standard, når man får leveret en MAN TGX Efficient Line.

De fleste kunder og chauffører vil formentlig først kaste sig over førerhusets interiør og indretning, som er det flotteste og mest gennemtænkte MAN nogensinde har fremstillet.

Når den del af bekendtskabet er overstået og motoren er startet, vil de fleste kunne glæde sig over, hvor lydløst og roligt motoren arbejder - både i tomgang og under kørslen.

Imidlertid er de første overraskelser vand ved siden af den unikke oplevelse, en efterfølgende prøvekørsel byder på.

Overraskende resultat

Den aktuelle prøvekørsel udførte undertegnede på en 344 km lang strækning på motor- og landevej fra Greve til Farum. Derefter sydpå til Farø og tilbage til Farum. Turen blev kørt i en bil fra Norreco/City Container med en 3-akslet tippeladstrailer, der var læsset med småsten til 40 ton vogntogsvægt.

Langt den overvejende del af ruten var motorvejskørsel. Dog blev 192 km kørt på landeveje fra Rønnede via Slagelse og Næstved til Skælskør.

Ifølge indsatsanalysen fra MANs flådestyringssystem TeleMatics blev hele strækningen kørt på fem timer og fem minutter svarende til en gennemsnitshastighed på 68 km/t og med et brændstofforbrug på 36,2 liter/pr 100 km - eller 2,75 km pr. liter.

Vejrguderne havde sørget for stærk vind, regn og temperatur på 6 plusgrader. Derfor var det et overraskende godt resultat - med plads til forbedringer. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om en egentlig brændstoftest, men en forbrugstest, som kun gælder for den aktuelle prøvekørsel. På intet tidspunkt blev der kørt med hastigheder over 85 km/t på motorvej og 75 km/t på landevej.

Turen blev i videst mulige omfang kørt på trækkerens automatiske betingelser, der primært bestod af en sammenkobling af TipTronic-gearskiftet, cruiser-kontrollen og en elektronisk sammenkobling med motorbremse og retarder.

Masser af trækkraft

440 hk-versionen af MANs 6-cylindrede, 10,5 liters common rail motor er stærk nok til at udjævne mindre stigninger ud og forcerer krævende stigninger. Selv om den størrelsesmæssigt er 1,5 liter mindre end konkurrenternes motor i samme segment, producerer den mere end rigeligt med trækkraft helt nede fra 950 omdr./min. At det automatiske gearskift forekommer mellem 1100 og 1500 omdr./min er noget af en overraskelse.

MAN har i mange år har sværget til EGR-teknikken, men det er ikke lykkedes at indfri Euro 5-miljøkravet med EGR-teknikken alene. Derfor har man midlertidigt givet efter over for SCR-teknologien, som efterbehandler udstødningsgasserne med tilsætningsstoffet AdBlue.

Lavt støjniveau

Selv ved kraftige accelerationer er støjniveauet i førerhuset noget af det laveste i dagens topmoderne lastbiler. Fører og passager kan tale sammen med lav stemmeføring under kørslen.

Hvis man tilsætter ordene blid, hurtig og velfungerende, kan formuleringen lavt støjniveau også bruges til beskrivelse af det 12-trins automatiserede TipTronic gearskiftesystem, der som nævnt er opdateret med ny og mere brændstoføkonomisk software.

TipTronic, der kommer fra ZF, har for længst manifesteret sig som en stabil og moderne transmission.

Rar arbejdsplads

Førerhuset til EfficientLine-modellen er et XLX-førerhus med mellemhøjt tag. Det er en ganske rar arbejdsplads med samme flotte indretning, som præger de andre førerhuse i TGX- og TG-serierne. Instrumentbordet er nydesignet. Instrumenternes vinkel er sænket lidt nedad og instrumenterne dækket af en speciel glasplade, som giver en kærkommen nedsættelse af reflekser fra stærk sol. Det er nemt at overvåge instrumenterne og de forskellige kontrol- og advarselslamper.

Ordet nemt kendetegner også indstillingen af den luftaffjedrede og multijusterbare førerstol, som sammen med det variabelt indstillelige rat giver en almen høj kørekomfort.

TipTronic-gearskiftet kan betjenes fra to positioner. Den ene foregår på en drejeknap placeret i en konsol på højre side af førerstolen. Her kan man indstille kørsel frem, tilbage og rangering i begge retninger. Gearet kan også betjenes med en stilk på ratstammens højre side. Stilken har en trykknap, som gør det muligt at vælge mellem manuelt eller automatisk gearskifte.

Desuden kan samme stilk bruges til betjening af motorbremse og retarder. Alt efter aktuelle behov, kan hjælpebremsernes kraft justeres med lette vandrette påvirkninger af stilken.

For helheden skyld skal nævnes at man kan styre cruiserkontrollen, mobiltelefon, hastighedsbegrænser og musikanlæg på rattet.

fine køreegenskaber

Min vurdering af køretøjs køreegenskaber kan gøres ganske kort: Her er en bil med generelt fine køreegenskaber med nem og neutral styring, god retningsstabilitet, god afstemt chassisaffjedring, kraftige, men let doserbare bremser og for alt i verden.

Fra førerstolen, bemærkes med alt tydelighed et af markedets bedste udsigtsforhold til medtrafikanter. Alt er, som det skal være.

Tekniske specifikationer

Model: MAN TGX EfficientLine 4x2 sættevognstrækker

Motor:
D2066LF40 Euro 5, 6-cylindret rækkemotor med turbo og intercooling.

Slagvolumen: 10,5 liter.

Effekt: 440 hk ved 1500 – 1900 omdr./min.

Moment: 2100 Nm ved. 1000-1400 omdr./min.

Motoromdrejninger i højeste gear: 1350 ved 85 km/t.

Brændstofsystem: Common Rail.

Transmission: TipTronic med automatisk skiftefunktion.

Geartrin: 12 + 2 bakgear.

Drivaksel: Hypoid HY-1350 med enkelreduktion og differentialespærre.

Udveksling: 3,08:1.

Akselafstand: 3600 mm.

Affjedring: Parabel for, 4-punkt luft bag.

Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul.

Førerhus: XLX med 4-punkt luftaffjedring.

Dækstørrelse: 315/70 R22,5 på alle hjul.

Max totalvægt: 19.000 kg.

Egenvægt: 7.000 kg. ekskl. reservehjul og fører.

Aktuel vogntogs totalvægt: 40.000 kg.

Egenvægt: 16.200 kg.

Nyttelast: 23.800 kg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125