23948sdkhjf

Fem vognhjul

SÅ HAR DTL holdt sin længe ventede generalforsamling - og den kom ikke til at gå stille af sig. Faktisk er det længe siden, at der fra ledelsens side har været talt så klart og tydeligt et sprog i en enkeltsag. Og det var noget af en overraskelse, som DTL-direktør Erik Østergaard kastede frem: Træk i nødbremsen! Stop for cabotage! Det er vist helt legalt i EU-regi, at et land kaster håndklædet i ringen i en sag, der er så grel, at den truer et medlemsland. Eller flere medlemslande. DTL har fået de norske, svenske og finske vognmænd til at kommer med lignende udmeldinger i deres hjemlande.

ALLIGEVEL MÅ MAN betegne DTL-ledelsens initiativ som et medie-stunt. Det er svært at forestille sig en "supertanker" som EU foretage en hurtig kovending. Det er lykkedes DTL at få skabt opmærksom omkring cabotage-problemerne - også på Christiansborg. Der er forståelse for, at transportbranchens rammevilkår skal forbedres, og at der trænger til en stramning af kontrollen. Måske er tiden moden til også at tale om skattemæssige lempelser. Benyt det momentum, der er skabt - og få forhandlet nogle gode aftaler hjem.

DET VAR OGSÅ en godt indslag på generalforsamlingen, at man gav ordet til et af de menige medlemmer, der kunne fortælle om et specifikt problem, som netop han oplever. Det var en hårrejsende historie om, hvordan myndighederne (her politi og dyrlæge) bevidst VILLE finde en fejl hos en chauffør. Han fik så en bøde på 18.000 kroner for kun at have kørt med et "tykt lag strøelse" i stedet for et "ekstra tykt lag strøelse". Læs historien her på side 4. Lad sådan en tale blive et fast indslag fremover på generalforsamlingen. Den svælger ofte kun i fine ord og visioner - og sjældent i noget så konkret som hvordan oksekødet kommer på danskernes borde.

SKAL MAN GIVE generalforsamlingen karakter, må det blive fem vognhjul. Det sjette vognhjul mangler, fordi der var fredsvalg. Kedeligt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.586