TEST: Nissan Navara - Mere komfort og motor
Nissans Navara er kendt for at være både stærk og robust. Nu er der kommet er en model med endnu højere komfortniveau og forstærket drivline. Per Fischer har prøvekørt bilen i en version med dobbeltkabine.
Når man kører i fedtet og kuperet terræn, er Navara i sit rette element. Man kan altid komme videre, og man kan vælge at bruge differentialespærring af baghjulene eller længdespærring, som sikrer direkte træk på mindst tre af bilens fire hjul.
Hvis man kommer ud for, at motorens trækkraft ikke er tilstrækkelig til at rokke bilen ud af stedet, kan man også rage de kastanjer ud af ilden" ved hjælp af transmissionens integrerede reduktionsgear, som nedsætter gearkassens "normale" udvekslingsforhold med 50 procent.
Navara er en stærk som trækmaskine for trailere med små gravemaskiner.
Med de 231 hk, der findes i V6 motoren, generes et maksimalt drejningsmoment på 550 Nm. Der er tale om en utrolig positiv trækkraft over et stort omdrejningsområde og lynhurtig acceleration som i kombination med det ligeså hurtige gearskifte giver en særlig køreglæde.
Bremser, styring og affjedring indfrier med lethed alle krav til køreegenskaber. Det er svært at finde nævneværdige fejl på nyheden.
Tekniske specifikationer
Model: Nissan Navara LE 4x4 V6.
Motor: DCI med common rail, turbo, intercooling og partikelfilter.
Cylindre: 6.
Slagvolumen: 3,0 liter.
Effekt: 231 hk ved 3750 omdr./min.
Moment: 550 Nm ved 1750 omdr./min.
Brændstofforbrug: 10,5 km/l.
CO2 udslip: 250 g/l.
Gearkasse: fuldautomatisk, 7+1 trin med manuel betjening som alternativ.
Akselafstand: 3200 mm.
Vendecirkel: 13,4 m.
Bremser: ABS med ventilerede skiver på forakslen og tromler på bagaksel.
Nyttelast: 905 kg.
Trækkrog: Max. trailervægt 3.000 kg.
Vejledende udsalgspris: 309.480 kroner plus moms = 372.650 kroner.
Grøn ejerafgift: 9.920 kroner om året.