Ingen nemme enkeltløsninger mod trængsel
Bedre infrastruktur og brug af intelligente transport systemer, ITS, kan blive vigtige indsatsområder
Det var en rigtig god og givende konference, siger politisk chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv til transportmagasinet.dk. Vores konklusion er, at der er flere steder man kan sætte ind. Dels mere og bedre infrastruktur. Men da pengene er knappe skal man selvfølgelig være helt knivskarp på, hvordan og hvor. Meget af den trængsel der opleves, kan også lempes ved hjælp af ny teknologi. Det er også meget billigere end asfalt, beton og stål.
Det er især nogle af de indsatsområder, vi ser for bekæmpelse af trængsel og bedre fremkommelighed.
Ingen abracadabra
- Det vi sammenfattende fik ud af konferencen, vil vi selvfølgelig bringe med ind som et konstruktivt indspil og udgangspunkt for drøftelserne i Trængselskommissionen. Men der findes ikke nogen enkeltløsning, som med et trylleslag kan lette på det her. Vi er nødt til at kigge på en kombination af tingene. Og vi er nødt til at gøre det i samarbejde. Detailhandelen, byerhverv, kommuner, stat og færdselsmyndigheder og andre må gå sammen om at få løst det her, siger chefkonsulenten.
Ingen fælles definition og mangelfuldt datagrundlag
Som et nyt indspark til det kommende arbejde i Trængselskommissionen var to notater fra DTL, Dansk Erhverv og FDM.
- De konkluderer bl.a., at vi ikke har nogen fælles definition på trængsel. Så når vi diskuterer trængsel med hinanden, så er det ikke nødvendigvis det samme vi taler om. Derudover så har vi ikke et godt nok datagrundlag. Vi ved simpelthen ikke præcis hvor, hvornår og hvordan trængsel udvikler sig i København og andre steder. Vi mener ikke, vi skal udsætte hele indsatsen indtil vi har det grundlag. Men vi mener, vi skal gå i gang med at få grundlaget hurtigst muligt. For effektivt at kunne sætte ind er det rigtig rart at vide hvad vi snakker om og hvor problemerne er størst. Så man kan sætte ind de rigtige steder med de rigtige midler.
Trængsel et udtryk for aktivitet
Men man må ikke glemme, at trængsel er et udtryk for aktivitet, siger Jesper Højte Stenbæk. Der er ingen, der pendler for sjov. Vi skal allesammen på arbejde og det er dét, der skaber køerne. Hvis vi ikke gjorde det, ville der ikke være penge til samfundet. Så trængsel udspringer af noget godt. Vi skal bare sørge for, at gøre det nemmest muligt for os at komme frem og yde vores bidrag, siger han til transportmagasinet.dk