Første Euro 6 lastbil på danske nummerplader
Scania leverer den første Euro 6-lastbil herhjemme. Køber er midtjyske STEA.
Da STEAs vognpark skulle udvides, var det derfor naturligt at søge efter markedets mest miljørigtige lastbil. Valget faldt på en Scanias R 480 6x2/4 sættevognstrækker med den helt nye 13-liters 6-cylindrede Euro 6-motor på 480 hk, der er udrustet med kombineret EGR- og SCR-teknologi samt partikelfilter og dobbelt katalysator.
Euro 6-miljønormen, som træder i kraft den 1. januar 2014, medfører en reduktion i udslip af nitrogenoxid (NOx) fra 2 til 0,4 g/kWh. Det er en reduktion på 80 procent! Partikel-udslippet halveres - fra 0,02 til 0,01 g/kWh.
Grøn profil
Om baggrunden for valget af den nye Scania siger STEAs ejer og adm. direktør Johnny Fiskbæk:
- Vi har i de senere år skærpet vores grønne profil markant. Sammen med vores kunder forsøger vi at reducere miljøbelastningen i alle led i vores produktion og distribution. Da transporten af vores produkter er en integreret del af vores emballageløsninger, var det naturligt for os at satse på Euro 6 i vores egen vognpark, selv om det først bliver et lovkrav om halvandet år.
STEA er blandt Danmarks største leverandører af standard- og specialfremstillede emballageprodukter af træ. Produkterne spænder fra traditionelle Europa-paller over mere specielle pallerammer, træ- og finérkasser til avancerede træstativer og platforme.
STEA har i de senere år satset målrettet på at udvikle de mest miljørigtige produkter i samarbejde med sine kunder herunder en høj grad af indsamling af brugt træemballage til renovering og genanvendelse.
Grønne regnskaber
Det med miljøregnskab er vigtigt for STEA. Firmaet udarbejder ikke kun miljøregnskab for sig selv.
- Vi udarbejder miljøregnskab på transport- og emballageområdet for flere af vores store kunder, forklarer Johnny Fiskbæk.
Den nye Euro 6-Scania skal primært bruges til at levere produkter i Danmark og Tyskland samt indsamle brugt emballage i Danmark.