23948sdkhjf

Første Euro 6 lastbil på danske nummerplader

Scania leverer den første Euro 6-lastbil herhjemme. Køber er midtjyske STEA.
Den første danske Euro 6-lastbil er netop blevet leveret til emballage- og logistikvirksomheden STEA i Engesvang ved Silkeborg. På fronten af den nye lastbil står der Scania R 480. Dermed tager STEA og Scania i fællesskab hul på fremtiden, når det gælder miljørigtig transport med lastbil.

Da STEA’s vognpark skulle udvides, var det derfor naturligt at søge efter markedets mest miljørigtige lastbil. Valget faldt på en Scanias R 480 6x2/4 sættevognstrækker med den helt nye 13-liters 6-cylindrede Euro 6-motor på 480 hk, der er udrustet med kombineret EGR- og SCR-teknologi samt partikelfilter og dobbelt katalysator.

Euro 6-miljønormen, som træder i kraft den 1. januar 2014, medfører en reduktion i udslip af nitrogenoxid (NOx) fra 2 til 0,4 g/kWh. Det er en reduktion på 80 procent! Partikel-udslippet halveres - fra 0,02 til 0,01 g/kWh.

Grøn profil

Om baggrunden for valget af den nye Scania siger STEA’s ejer og adm. direktør Johnny Fiskbæk:

- Vi har i de senere år skærpet vores grønne profil markant. Sammen med vores kunder forsøger vi at reducere miljøbelastningen i alle led i vores produktion og distribution. Da transporten af vores produkter er en integreret del af vores emballageløsninger, var det naturligt for os at satse på Euro 6 i vores egen vognpark, selv om det først bliver et lovkrav om halvandet år.

STEA er blandt Danmarks største leverandører af standard- og specialfremstillede emballageprodukter af træ. Produkterne spænder fra traditionelle Europa-paller over mere specielle pallerammer, træ- og finérkasser til avancerede træstativer og platforme.

STEA har i de senere år satset målrettet på at udvikle de mest miljørigtige produkter i samarbejde med sine kunder – herunder en høj grad af indsamling af brugt træemballage til renovering og genanvendelse.

Grønne regnskaber

Det med miljøregnskab er vigtigt for STEA. Firmaet udarbejder ikke kun miljøregnskab for sig selv.

- Vi udarbejder miljøregnskab på transport- og emballageområdet for flere af vores store kunder, forklarer Johnny Fiskbæk.

Den nye Euro 6-Scania skal primært bruges til at levere produkter i Danmark og Tyskland samt indsamle brugt emballage i Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078