23948sdkhjf

Uvarslet kontrolsyn er brud på grundloven

Konservative og Venstre er bannerførere i folketingssalen for vognmandsbranchens modstand mod uvarslet kontrolsyn af erhvervskøretøjer på firmaadressen
De konservative vil stemme "nej" til hele lovforslaget om synsstramninger, fordi kontrolsyn på firmaadressen op til fire uger efter synet er en tilsidesættelse af grundlovens § 72, der handler om boligens ukrænkelighed og krav om retskendelse.

Større virksomheder mistænkeliggøres, når regeringen vil bruge kontrolsyn på firmaadressen til at kontrollere synsvirksomhederne, mener de konservative.

- Kontrollen kan jo ske på anden vis, for eksempel ved at stoppe køretøjerne på landevejene eller når de kommer ud fra synshallerne, erklærede Brian Mikkelsen (K), som var vikar for trafikordfører Tom Behnke (K) ved førstebehandlingen.

Karsten Nordbo (V) fastholder, at man skal ramme synshallen ved syn ved vejkanten, eller når lastbilen ruller ud fra bilsynet.

- Det er selvfølgelig ulovligt, hvis store vognmandsfirmaer kan presse små synsvirksomheder til at godkende "halvrustne køretøjer." Sådanne aftaler skal vi absolut til livs, men spørgsmålet er, om forslaget her er den rette medicin, sagde Karsten Nonbo (V).

I trafikudvalget vil han tillige bore i en uklarhed, nemlig om kontrolsynet kun gælder den ene lastbil, der har været til syn, eller om kontrolsynet kan bruges som "brækjern" til en total razzia på alle vognmandens lastbiler.

Risiko for proformasyn

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) nævner selv grundloven i lovforslaget. Han begrunder hjemlen til kontrol på firmaadressen med, at mange synsvirksomheder er små og har en spinkel økonomi. Desuden er der overkapacitet på synsmarkedet.

- Der er risiko for, at storkunder kan udøve et økonomisk pres for at få køretøjerne lempeligt gennem syn, særligt når synet foregår hos flådeejeren på dennes adresse, siger han.

- Trafikstyrelsen har i dag hjemmel til at følge en synsmedarbejder under et flådesyn på firmaadressen, men det er praktisk umuligt at afdække eventuelt systematiske lempelige syn, når tilsynsinspektøren først er dukket op.

EL-nej til salg af data

Enhedslisten en imod den del af lovforslaget, der vil give Trafikstyrelsen lov at sælge data til kommercielt brug for at skaffe penge til den slunkne statskasse.

- Det er ikke en statslig opgave at medvirke til, at firmaer kan iværksætte reklamefremstød, sagde trafikordfører Henning Hyllested (EL).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063