23948sdkhjf

Danmarks bedste lastbilchauffør kåres i weekenden

10 unge lastbilchauffører mødes lørdag i finalen af Young European Truck Driver
De startede 250. Så var de 50. Nu er der kun 10 tilbage.

På lørdag er der dansk finale i verdens største chaufførkonkurrence; Scanias Young European Truck Driver. Her kåres Danmarks bedste lastbilchauffør under 35 år.

- Det er en chaufførkonkurrence som fokuserer på miljø og sikkerhed, fortæller pressechef i Scania Danmark, Mikael Friis til Transportmagasinet.dk. Vi sætter fokus på chaufførens rolle som den absolut vigtigste person, når det gælder trafiksikkerhed og økonomisk kørsel med lastbil. Det er ham, der kan gøre forskellen. Både i forhold til trafiksikkerhed ved at træffe de rigtige beslutninger, men også i forhold til driftssikkerhed ved at køre økonomisk og forudseende.

Flere end 250 chauffører har deltaget i konkurrence, og én ting har kendetegnet dem alle, fortæller Mikael Friis.

- Det er entusiasme! Det er chauffører, der er stolte af deres arbejde og gerne vil vise, hvor dygtige de er. Vi har haft deltagere som er helt nyuddannede og chauffører som har kørt lastbil i 10 – 15 år. Vi har også haft flere piger med, som også har klaret sig godt.

En dygtig chauffør er en sikker chauffør

I weekenden mødes de 10 dygtigste chauffører så i finalen.

- Vi har del holdning, at hvis er man er dygtig til at køre sin lastbil og har styr på den i trafikken, så er man også en sikker chauffør. Vores manøvreprøve skal udfordre chaufføren, så han viser at han behersker lastbilen både i længderetningen, i sideretningen, i højden osv. Når vi kører i offentlig trafik, gælder det om at køre længst på literen. Det er samtidig udtryk for, at man kører jævnt og forudseende. Og det vil resultere i bedre driftsøkonomi. For at udfordre chaufførerne på andet end lige manøvrekørsel og økonomikørsel har vi også arrangeret en førsthjælpsøvelse. De skal vise hvad de duer til i lastsikring. De skal både i praksis og teori forklare, hvordan de vil sikre et læs, så det forbliver på lastbilen. Og så får de en overraskelse, en teknisk øvelse, fortæller Mikael Friis til Transportmagasinet.dk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095