23948sdkhjf

Udenlandske firmaer øjner Femern-projekt

Udenlandske virksomheder står klar til at tage del i byggeriet af den kommende Femernforbindelse.
Med en pris på over 40 milliarder kroner er den kommende Femernforbindelse mellem Rødby og Puttgarten særdeles attraktiv for rigtig mange entreprenører, underentreprenører og byggevareproducenter fra hele verden.

For projektet sker midt i en krisetid med færre byggeprojekter på globalt plan, så derfor er massevis af virksomheder fra udlandet interesserede i at få del i projektet, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Der er meget stor international interesse for dette projekt, siger administrerende direktør i Femern A/S Leo Larsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Virksomheder fra 17 nationer var da også mødt op i Øksnehallen i København, da Femern A/S i onsdags præsenterede de forventede udbud på projektet, der skal bygges fra 2014 til 2020.

De næsten 600 primært slipseklædte folk var fra blandt andet Japan, USA, Tyrkiet, Spanien, Polen og Ungarn, men også danske firmaer var mødt talstærkt frem. Antallet overraskede arrangørerne fra Femern A/S positivt, der havde gættet på under 500.

- Det kan jo kun glæde os, da det forhåbentligt betyder, at vi kan få de bedste virksomheder til at udføre denne helt specielle opgave, som en sænketunnel med den dimension er, lyder det fra Leo Larsen.

Leo Larsen mener, at Femern-projektet vil kræve helt særlige tekniske kundskaber, men samtidig også en stor grad af evne til samarbejde, da alle mulige firmaer udenlandske og danske vil bidrage.

Fælles for mange af de fremmødte firmaer er, at de ikke har den omsætning, de tidligere har haft.

Alene fra Spanien var der over 20 topfolk fra fem-seks firmaer. Og ifølge den spanske ambassade, der også havde tre mand med på dagen, har den økonomiske krise ramt den spanske bygge- og anlægsbranche hårdt.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11