23948sdkhjf

Pirater ødelægger miljøvenlig skibsfart

Den anden side af medaljen ved de somaliske piraters hærgen er, at skibene ikke sejler klimavenligt.
Hvis skibene i det piratfyldte farvand ud for Somalia sejler tilstrækkeligt hurtigt, så har sørøverne tilsyneladende ikke en jordisk chance for at kapre dem.

I hvert fald er der indtil nu ikke blevet kapret et eneste skib, der har sejlet hurtigere end 18 knob, som svarer til 33 kilometer i timen.

Det fremgår af en ny rapport fra den amerikanske tænketank One Earth Future om omkostningerne ved pirateriet ved de somaliske kyster.

Alligevel vil det ikke løse alle piratproblemer, hvis skibene blot skruer helt op for farten, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

- De hurtigste containerskibe kan skyde op til 26 knob, men tungtlastede tankskibe og tørlastskibe kan ikke sejle så hurtigt. De sejler vel omkring 10 knob. Også mindre fragtskibe kan ikke sejle så stærkt, siger Jan Fritz Hansen.

De internationale anbefalinger for skibe i piratfarvande, beskrevet i den såkaldte Best Management Practice (BMP4), anbefaler handelsskibene at sætte fuldt speed på motorerne gennem piratfarvande. Det koster på både miljøet og rederiernes pengepung.

Ifølge tænketanken er øget brændstofforbrug på grund af høje hastigheder en ekstra omkostning for verdens rederier på godt 15 milliarder kroner og dermed en af de største ekstraomkostninger for rederierne på grund af pirateriet.

Ifølge Jan Fritz Hansen ødelægger det desuden rederiernes mål om at være klimavenlige - i hvert fald i de piratfarlige farvande.

- 30 procent af verdenshandlen går gennem piratfarvande ad den vigtige vandvej gennem Suez Kanalen mellem øst og vest. Det er klart, at når skibene sætter fuld speed på, kolliderer det med målet om at være klimavenlige, siger Jan Fritz Hansen.

Fordi alle skibe ikke kan sejle hurtigt nok til at undgå pirater, vil vi ifølge Jan Fritz Hansen se flere og flere skibe med bevæbnede vagter om bord.

Og det er den rigtige vej at gå, lyder det fra kaptajnernes og navigatørernes faglige organisation, Søfartens Ledere.

- Uanset fart, er det helt tydeligt, at stemningen om bord på skibene er blevet meget mere afslappet med bevæbnede vagter. Mandskabet sover simpelthen bedre om natten og er mere trygge, siger direktør Fritz Ganzhorn.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063