Sømænd kan lukke Kattegat
Et af forbindelsesleddene mellem Øst- og Vestdanmark, Mols-Linien, risikerer at blive lukket ned midt i højsæsonen.
- Vi forsøger stadig at få kontakt til rengøringsfirmaet, forgæves hidtil, og derfor har vi også sendt varsling om sympatikonflikt til Mols-Linien, siger 3F Djurslands formand, Lydia Callesen, til Transportmagasinet.dk.
Det er sømændene i 3F, der varsler konflikten, og de skriver bl.a. følgende i brevet til færgelinjens ledelse:
"3F har forgæves forsøgt at få Mols-Linien til at bidrage til at få spørgsmålet løst. 3F er derfor nødsaget til at tage skridt til at udvide konflikten med sympatikonflikt mod Mols-linien...Dette vil medføre, at ingen af vore medlemmer, der er omfattet af overenskomsten mellem Bilfærgernes Rederiforening og 3F Sømændene må udføre arbejde for Mols-Linien."
Direktør: Vi sejler hele sommeren
I en pressemeddelelse beroliger Søren Jespersen, der er administrerende direktør i Mols-Linien:
"Jeg vil gerne understrege, at den varslede sympatikonflikt ikke får indflydelse på færgedriften hos Mols-Linien. Med andre ord vil vi også henover sommeren kunne tilbyde danskerne en stabil forbindelse over Kattegat. Mols-Linien overholder alle gældende regler, hvad angår løn og arbejdsvilkår. Og rengøringspersonalet hos vores underleverandør er allerede organiseret i en fagforening. Derfor forholder vi os undrende til sympatikonfliktvarslet. Mols-Linien anvender, som de fleste andre danske virksomheder, eksterne leverandører til at løfte forskellige opgaver i virksomheden. I den forbindelse ser Mols-Linien det som et helt naturligt krav, at leverandørerne lever op til gældende krav og regler. Men om medarbejderne hos en given underleverandør er organiseret i den ene eller den anden fagforening, vil færgerederiet ikke blandes ind i. Vi håber selvfølgelig, at 3F er interesseret i at finde en løsning på situationen. Dette er udelukkende en sag mellem 3F, Krifa og rengøringsselskabet, som vi er sikre på finder en fornuftig løsning. Dette uden at tage en seriøs arbejdsplads som gidsel på vegne af en underleverandørs medarbejdere, der ikke ønsker en overenskomst med en given fagforening", lyder det fra Mols-Liniens direktør, Søren Jespersen.