23948sdkhjf

Historisk transport på det russiske flodsystem

Som de første i verden har dansk-ejede Blue Water Shipping med hovedkontor i Esbjerg transporteret gods med en rekordbredde på 17,35 meter igennem det russiske flodsystem til Det Kaspiske Hav.
Transporten gælder en special designet borerig til Ruslands største boreoperatør.

- For det første vejede et af modulerne 1050 tons, som vi skulle løfte fra et skib til en pram. Men dét der gjorde det ekstraordinært, det var bredden, fortæller Global Manager Oil & Gas hos Blue Water Shipping Thomas Bek til Transportmagasinet.dk. Indtil for et år siden var det maksimale vi kunne få igennem flodsystemet omkring 16,5 meter i bredden. Der har så været en lille udvidelse på nogle af sluserne henover vinteren og vi har kunnet få fat på nogle flere oplysninger omkring slusebredden som har gjort, at vi har kunnet få gods på 17,35 meter gennem flodsystemet. Det er aldrig nogensinde blevet gjort tidligere, så det er vi meget stolte af.

Vi havde en mand ombord på prammen som fortalte, at på den ene side var der knap 1 cm. og på den anden side 1,5 cm. Og vi taler altså om moduler, der vejer op til 1050 tons! Så det var meget tæt på, fortæller Thomas Bek.

Planlægning

Blue Water Shipping har arbejdet på projektet i 2 – 2 1/2 år.

- Det involverer vores kontorer i Moskva, Dubai og ikke mindst vores hovedkontor i Esbjerg. Vi har i dag skibsingeniører ansat og tidligere kaptajner som formænd, og uden de folk havde vi aldrig kunnet løfte en opgave som den her. Det er mange timers udregninger og beregninger, som ligger bag for at kunne udføre opgaven, siger Thomas Bek til Transportmagasinet.dk.

- Vi skal forberede os til mindste detalje. Alt vi skal bruge til selve operationen har vi med fra Danmark eller købt i Dubai. Vi overlader intet til tilfældighederne. Vi har vores egen svejser med, vores egen generator, back-up generator osv. Så vi er sikre på, at når vi står dernede, så har vi alt vi skal bruge. Så det vigtigste det er planlægning, planlægning, planlægning. Det er der ingen tvivl om, fortæller han.

- Vi mangler den sidste omlastning, men indtil videre er alt forløbet efter planen. Vi er faktisk 7 – 8 dage foran tidsplanen, det er vi stolte af, slutter Thomas Bek.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063