Branchen får forum tæt på transportministeren
Produktivitet er emne på Vejtransportrådets første møde.
Det politiske transportforum oprettes, når det seneste lovforslag om ændringer i godskørselsloven er vedtaget. Det nuværende vejtransportråd beskæftiger sig med udstedelse og frakendelse af tilladelse til godskørsel for fremmed regning. Den opgave lægges over i embedsmandssystemet.
Venstre og vognmandsbranchen ønskede egentlig et hasteudvalg om branchens rammevilkår, der skulle komme med anbefalinger inden årets slutning om produktivitet og konkurrenceevne. I stedet får branchen Vejtransportrådet med 11 medlemmer.
- Det er afgørende at have fokus på, hvordan produktiviteten kan styrkes i vejgodstransporterhvervet. Imidlertid tror jeg ikke, at et udvalg som foreslået vil være den rigtige vej at gå. Det afgørende for mig er at nå frem til konkrete produktivitetsfremmende initiativer, der umiddelbart kan omsættes til praksis, erklærer Henrik Dam Kristensen.
Vejtransportrådets formand udpeges af ministeren, og de 10 øvrige udpeges af ATL, Dansk Erhverv, Dansk Erhverv Arbejdsgiver, Danske Busvognmænd, Danske Speditører, DI, DI Transport, ITD, DTL og 3F.
Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er enig i, at opgaven bør forankres i Vejtransportrådet. Han opgiver sit eget forslag om et hurtigt arbejdende udvalg, dersom Vejtransportrådet får en præcis og konkret opgave, der fører til anbefalinger inden årets udgang.
- Det er det nødvendigt med aktiv politisk handling. Alle relevante parter må samle kræfterne for at afdække alle årsager til den svækkede danske konkurrenceevne og komme med konkrete forslag til, hvordan vi vender situationen, slutter Kristian Pihl Lorentzen.
Baggrunden for kravet om hurtig handling er en rapport fra 19. januar, som Copenhagen Economics lavede for ITD. På bundlinien er produktiviteten faldet cirka 30 procent siden år 2000, og branchen vil miste yderligere mellem 8000 og 16.000 chaufførjob de næste 10 år med uændret tendens.
Rapportens titel er "Dansk vejgodstransport et nøgleerhverv under pres". Den slår på tromme for erhvervets betydning og beskriver situationen med udflagning. Rapportens forfattere forsøger ikke at afdække årsager i eksempelvis den digitale tachografs unøjagtighed, arbejdstidsregler, køre-hviletider, trængsel eller ventetid ved af- og pålæsning, og de sammenligner heller ikke med andre landes produktivitetsudvikling.
ITDs adm. Jacob Chr. Nielsen vil ikke diskutere enkelte løsninger såsom særlig chaufførskat: - Vi vil helst ikke komme med alle mulige løsninger, før vi sidder i et bredt sammensat udvalg. Der er behov for at få mere erhvervsvenlighed ind i denne branche.