23948sdkhjf

Mere sikre og grønne lastbiler - 80 cm længere

Fremtidens lastbiler bliver snudeformede med langt bedre aerodynamik, lavtsiddende vinduer og med en deformationszone i fronten af førerhuset, der skal gøre sammenstød mindre katastrofale. I tilgift får lastbilerne lov til at blive 80 cm længere.
Sådan lyder et dansk forslag, der bliver fremlagt på en konference i Bruxelles i morgen. Det danske EU-formandskab står for konferencen sammen med blandt andre organisationerne Transport & Environment og ITD. Hovedtaler er den danske transportminister Henrik Dam Kristensen (S). En anden taler er civilingeniør Martin Hellung-Larsen fra Trafikstyrelsens center for biler og grøn transport.

- Der er tre væsentlige problemer med førerhusenes udformning i dag: De er for høje, hvilket giver dårligt udsyn til cyklister og fodgængere, de giver stor luftmodstand og dermed dårligere brændstoføkonomi. Og så levnes der heller ikke megen plads til stødabsorberende zoner, hvilket nedsætter sikkerheden for chaufførerne samt de, der måtte blive ramt, siger Martin Hellung-Larsen til Transportmagasinet.dk.

- Vi er godt klar over, at det handler om at få mest mulig plads på ladet, og at førerhusene i dag derfor er høje og meget lidt dybe. Ved at tillade lastbilproducenterne at lave bilerne 80 cm længere end de tilladte 12 m, så åbnes muligheden for at opfylde ønskerne til aerodynamik og sikkerhed. Det skal ikke være et krav, men blot en attraktiv mulighed, siger civilingeniøren, der taler om en lang tidshorisont, inden de snudeformede, sikre lastbiler ruller på de europæiske veje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094